Degus iFokus

Degus

Etikettsjukdomar-skador
Läst 1130 ggr
Deluxray
0

Pälsbitning

Jag har 2 degusar, den ena saknar päls i ansiktet (vi vet inte vad det beror på, men det börjar växa ut :) ) och den andra pälsbiter på tassarna. Jag behöver hjälp hur jag ska få henne att sluta bita. Jag har gett broccoli (de började se lite tjocka ut efter det, så nu har jag inte gett på ett tag) och det funkade åtminstone i början. Ska skaffa ett hjul åt dom att ha i buren, de har Flying Saucer varje gång de kommer upp ur buren men den vippar i spånet. Hur ska jag göra? Vill ju att de ska må bra :(

Adrina
0

Om de biter/tvättar av sin egen päls är de stressade. De ska ha grönsaker av olika slag varje dag, en liten mängd pellets (fast går bra utan pellets också) och fri tillgång till hö och vatten.

I din gamla tråd ger ähnchen dig bra tips för stressbotning http://degus.ifokus.se/discussions/50129407d4ebea29ac0089eb-vaxer-den-ut-igen

Deluxray
0

Har testat, men det funkar inte. Funderar på att börja ge broccoli igen, för det hjälpte väldigt bra, men såg din artikel om grönsaker, och vi funderade ifall de kunde fått gaser av broccoli :/

Adrina
0

Får dem bara broccoli? Ge olika grönsaker varje dag. Man måste ge väldigt mycket för att de ska må dåligt, så ge i lagom degusportioner så ska de inte skada.

Vattnadal
1

Barbering (dvs tugga på egen eller annans päls) är en stereotypi. Jag tror inte att mat hjälper där. Tänk berikning. Ge dina degus möjlighet att få utlopp för sina naturliga beteenden.

Ett hjul (stort och bra så att de inte springer med böjd rygg) gör att de får utlopp för sina behov att springa. Låta dem vara lös utanför buren för att röra sig, hoppa, klättra, undersöka.

Kan du inreda buren på ett intressantare vis? Mer att tugga på, gräva i, gömma sig i?

Gör födosök, göm maten i kartonger de får gnaga sig in i, häng upp den på svåråtkomloga ställen, osv

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Deluxray
0

#3 Vilka grönsaker kan man ge?

#4 De får tillgång att springa i Flying Saucer varje dag de är uppe (ca 1 h). Kan testa att inreda så som du föreslog, möjligtvis kanske det hjälper lite Glad

MoaL
0

#5 Varför har de inte större tillgång till hjul/flying saucer än en timme per dag? Varför inte ett hjul inne i buren? :)

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Deluxray
0

#6 Menar artikeln att man kan ge alla dom där sakerna?

#7 Flying Saucern vippar i spånet, och på något hyllplan kan vi inte ha  det för då skulledom bara dra ner det. Men vi ska skaffa hjul

Adrina
0

#8 Japp, (+ många andra grönsaker men det är dem jag brukar ge mina, och de är väl dem ''vanliga'' grönsakerna som man hittar i alla mataffärer)

Har du någon bild på din bur? Hade kunnat hjälpa dig med indredningstips m.m :)

Deluxray
0

Visst har jag rn bild, den kommer här i inlägget :) Men med grönsakerna, kan man ge bladpersilja eller kruspersilja?

Deluxray
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är buren, bästa bilden jag kan hitta