Degus iFokus

Degus

Etikettsjukdomar-skador
Läst 6340 ggr
snailracern
0

Äter och dricker inte efter kastrering.

Hejsan.

Idag åkte Bosse till Djursjukhuset för att bli kastrerad. Enligt dom så hade allt gått bra…de gjorde ingreppet runt 11 tiden på förmiddagen. Hämta honom vid 16.

Förstod att han var lite seg när vi kom hem, och mest ville sova. Men efter ett tag börja vi reagera på att han varken åt eller drack. Han låg mest inne i ett hörn och såg allmänt trött och drogad ut. Vilket väl säkert är för sövmedlet och de han varit med om.

Fick puffa ganska rejält på han för att han skulle röra sig, trodde han va död ett tag :-/

Så vi bestämde oss att åka akut till Djursjukhuset nu ikväll. Där piggna han till lite, vi fick critical care som vi försökte tvångsmata han med, men de gick inge vidare.

Vetrinären tyckte dock att han verka okay efter omständigheterna, och att de kan va lite kinkiga med att komma igång med maten.

Så vi kom alla överns om att vi skulle åka hem igen, till hans egna miljö, egna mat osv. När vi kom hem kändes han ännu lite piggare, har gjort lite små hopp. Kravlat upp och ner från min tröja. Så allt känns ok, utan att han inte äter eller dricket nåt :(

Försöker locka med godaste…sätter fram vatten här och där, men icke.

Tänkte lägga mig och lämna han ifred nu istället, för de känns som jag försökt allt. Han går lite stelt med bakbenen, specielt höger bak lyfter han konstigt. Men ingreppet är ju väldigt färskt, men att han inte äter eller dricker gör mig väldigt orolig. En liten degu kan ju inte klara av dehär specielt länge??

Ska försöka sova nu, blir inte lätt.

smurfan-13
0

Det är jätteviktigt att han kommer igång att äta, men även att han får lugn o ro. Vara ute o springa på matte/husse är ingen bra ide tex.

Gnejs åt bara minimängder m havregryn o färskt gräs de första dagarna. Han behövde smärtstillande för att komma igång att äta o röra på sig ordentligt, så det kan vara en ide att fixa om han inte redan får det. Han råkade ju även ut för att såren blev infekterade efter några dagar och stod på antibiotika i närmare en månad. Han tappade en hel del i vikt, men idag mår han super.

Det viktiga är inte VAD han äter utan att han faktiskt äter!!

snailracern
0

Hej, tack för ditt svar!

Jag läste vad som hänt med Gnejs innan.

Nu har Bosse aldrig varit specielt stor i maten. Och redan innan tänkt på att jag sällan ser han äta…men samtidigt håller han god vikt och det finns gått om små bajspluppar här och där.

Har hittat 5-6 stycken pluppar från de att han kom hem vid 1600 tiden igår. Men vet inte riktigt hur länge mat stannar i tarmarna, om de kan va sen innan operationen? Har hittat 3 nu på morgonen iaf.

Vi fick två sprutor med smärtstillande, en för idag och en för imorgon. Han ska ju svälja de, men de är inte de lättaste. Tror han fick i sen lite iaf.

Har lagt mat lite överallt i buren, av olika slag. Krossar de i mindre bitar, samt att de finns vattenskålar både högt och lågt.

Att han är lugn och vill sova förstår man ju, men de är som sagt maten. Annars tycker jag att han beter sig hyffsat normalt efter omständigheterna. Han vankar runt lite då och då. Gillar att bli klappad/smekt.

Ska lägga in lite havregryn med.

smurfan-13
0

Jag gjorde som så att jag räknade ALLT ätbart jag la in till honom för att se hur mkt han åt. Hålla koll på pluttarna är ju oxå bra för att se att det kommer ut oxå. Gnejs fick en låg bur, m ett hus att gömma sig i (hoppa upp på) då jag inte tyckte det var så smart att han rörde sig i höjdled innan de läkt bättre.

snailracern
0

Jag fundera på att sätta in han i transportburen…en sån liten i genomskinlig plast. Då blir mat och vatten mer påtagligt/nära…hela tiden.

Plus att honorna är brevid honom nu…i sperarat bur såklart, men de sitter ju ihop. Så kanske han får de lite lugnare. Blev också lite orolig när han helt plötsligt får för sig att göra små skutt istället för att använda stegarna jag satte dit nu…just för att han inte skulle få för sig att göra nåt sånt.

De känns extra hemskt att han ju faktiskt mådde perfekt innan :(

snailracern
0

ååå gud….

Bädda om transportburen, men en skål vatten och en skål mat. Detta ungefär 30 min efter att jag tror att jag lyckades få i han lite smärtstillande.

Efter att ha nosat i ca 20 sekunder gick han direkt fram till matskålen och tog med sig en bit mat han åt upp. Den va inte jättestor, men där satt han och tugga i lugn och ro. Grävde och grävde i matpåsen för att hitta fler av just dom bitarna, så han har.

Man blir 30 om några veckor, men börja fan gråta…första jag sätt han äta. Funderar på om man ska hämta några fler sådana smärtstillande, kanske va de som gjorde de.

smurfan-13
0

Gnejs åt smårtstillande en vecka minst om jag inte minns fel. Så det kan kanske vara bra att hämta ut lite till tills han äter som han skall.

Och även om han är ynklig nu, så kommer det ju resultera i att han får ett bättre liv och kan bo m sina damer. :)

snailracern
0

Har fortfarande inte sett honom dricka nåt. Har försökt trycka i han lite vatten, men han vill inte. Kan ju hända att han dricker när jag inte ser. Verkar ju märkligt om han börjat äta lite, men inte dricker.

Har hittat 5-6 pluppar i transportburen, så nåt måste han ju få i sig.

UlrikaD
0

Har du små doseringssprutor hemma? Sådana 1ml är jättebra att dra upp lite vatten i och ge i mungipan. Det är ju jätteviktigt att han även får i sig vätska.

Fick du med dig Critical Care hem? Annars är det bra också att blanda ut med mycket vatten så får han både vätska och näring samtidigt.

smurfan-13
0

Se om han vill äta gurka eller annan blöt grönsak/frukt. Gnejs fick vatten i en låg skål för att slippa resa sig upp.

snailracern
0

Hej igen!

Tycker nu att jag ser en klar förbättring hos Bosse. Han har varit hela dagen i sin lilla transportbur, mest sovit…men han har inte vart lika "konstig". De har varit ett annat sting i ögonen och så.

Har räknat till ca 14 pluppar idag. Nu senast kom en lång "blötare"…men den va ändå hård.

Efter den kom ut så blev de riktigt spring i han. Efter han börjat naffsa lite där nere blev jag rädd att han skulle hålla på onödigt där nere och pilla. Så jag satte tillbaka han, i hans numera handikapp anpassade stora bur :)

Detta efter han velat springa upp en massa på min arm och leka, alltså helt annat fart i han.

Tyckte de lät smart med en blöt gurka :) Så jag skar till en bit….typiska Bosse som verkar vilja sköta allt själv tar inte emot den först. Jag lägger den där han brukar sitta…går bort i 10 sekunder, och vips är den borta och han ligger och gnager på den länge i sitt sovhörn…där han nu har en liten handduk att ligga på.

Just de, försökte med vatten i sprutan som du sa…men de kändes som de kom överallt utom hans mun.

Så de har gått stadigt uppåt hela dan känns de som. Han kvittra även lite med tjejerna….men jag stängde till gallret med en träbit så han får det lite lugnare. Nu ligger han och sover i sitt hörn. Känns verkligen bättre nu…vid den här tiden igår åkte vi till blå stjärnan.

Tack så jättemycket för tipsen!!!

Kommer att fortsätta uppdatera.

smurfan-13
0

Skönt att höra att han redan börjat repa sig :)

snailracern
0

Hej!

Tycker Bosse verkar rätt bra idag med. Lite trött, men han fick precis sista sprutan smärtstillande.

Tror faktiskt inte att han behöver mer…när jag skulle ge honom den så börja han klättra runt på mig och va ganska igång.

Hur var det med Gnejs "hållning"? Kanske svårt att säga då han hade otur med andra problem. Men jag tycker Bosse ser så stor ut framtill, och så liten över höften bak. Fast de kanske är för att de stramar och så? Han går ganska tätt med bakbenen med…men han är förvånansvärt snabb inne i buren.

snailracern
0

Det är väl specielt höger bakben han rör lite underligt. Ibland ser de ut som han vill klia sig med de, men ångrar sig gång på gång. Undrar om de kan va att de stramar?

Om det är så…så satt jag och klia han länge lite överallt…och de verkade uppskattas :)

snailracern
1

Det verkar gå stadigt framåt fortfarande. Konstigt hur snabbt de kan svänga…

"Såret" ser fortfarande bra ut, och han verkar inte pilla i de. Det är stor aktivitet här på kvällarna med han på en sida av de lilla gallret mot honorna. Och dom som springer runt lite överallt. Ofta gnager de på varsin sida om gallret. Vet inte om jag ska tolka de som att de vill inte till varandra eller hur de nu kan va.

Han verkar iaf fortfarande ha ett stort intresse för honorna.

snailracern
0

När man trodde allt var lugnt :(

Skulle byta vatten hos honom igår kväll, så ser jag helt plötsligt små duttar av blod.

De fanns även färst blod runt hans könsorgan. Mitt eget blod frös till is, men han verka inte bry sig de minsta, utan var på väldigt gott humör.

Ringde jouren på djursjukhuset, men de hade svårt att ge några direkta råd. Nackdelen med att ha ganska ovanliga husdjur…

Va uppe mitt i natten och kolla till han, och det var fortsatt inga problem. Inte imorse heller, och de fanns inget nytt blod…och inte heller nåt på han.

Men för att va på den säkra sidan så boka jag en tid hos sjukhuset igen, så kunde de även kolla hur den övriga läkningen gick.

Just när jag sitter och väntar på att ventrinären ska komma in i rummet, så leker jag lite med honom…så han ska känna sig lugn. Springer runt i händerna, och då ser jag lite vätska vid hans operations sår. Detta har inte funnits där innan….var hur fint som helst bara nån timma innan. Och när hon sen börjar klämma lite på honom så kommer det ut nåt som helt klart liknar var. Så det verkar ju som han åkt på en infektion, allt som gick så bra :(

Istället för en lätt koll av Bosse, så åker jag därifrån utan honom, då de ska operera han nu i eftermiddag. Sen med tanke på hur dålig han var efter förra operationen så kommer de ha kvar honom tills imorgon för att kunna övervaka honom. Det var inte alls meningen att de skulle bli såhär :( :(

Hoppas han orkar med de hela, var ju inte längesen de operera honom. Tycker så synd om honom….satt där med sina stora ögon igen, och kolla på mig medans de undersökta honom. Han måste bli förvirrad och rädd av allt.

Adrina
0

#15 Usch, nej vad jobbigt! Jag håller tummarna!!

smurfan-13
0

#15 men fy :(

Det är ju annars ganska så vanligt m reaktioner på stygnen vad jag förstod, men att behöva opereras igen känns ju inte alls kul. Håller alla tummarna här!

MoaL
0

Usch så hemskt! Och än värre när du inte ens hann förbereda dig. :( Jag hoppas innerligt att han klarar det här och återhämtar sig. Även jag och degklumparna här hemma håller alla tummar och tår att det går bra.

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

ähnchen
0

Här hålls också alla tummar och tassar!!!

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

snailracern
2

Hejsan!

En liten uppdateringen. Operationen gick bra, och man tog bort infekterad massa. De hade specielt satt sig i fettet runt om, konstigt nog så verka kroppen stött bort hans eget fett enligt vetrinären.

Men var och hämta han tidigare idag, och de är en himla fart på han! Stor skillnad från förra operationen…och han är klart piggare än han var innan. Flyger runt i buren som en raket, undrar nästan om han fått nåt specielt :)

Han rör sig klart bättre med, hade ju lite problem med höger bakben innan.

Så nu verkar han ju helt klart må väldigt bra, det man är oroad för är om det kommer tillbaka. Har fått medicin att ge han två gånger om dagen i en vecka.

Denna gången var de långt ifrån gratis, men de är han verkligen värd! Så underbart att se hans nyfikna huvud titta upp ur hans favorit position.

ähnchen
0

Vad glad jag blev när jag nu läsde senaste uppdateringen!!  Glad

Peppa, peppa, peppa!

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

snailracern
0

Han verkar fortfarande må bra. Äter och dricker iofs inga jättemängder. Men har sett att han har fått i sig nåt iaf.

Men med tanke på vilken fart det är i han, samt att han både är väldigt intresserad av damerna, samt att komma ut i händerna och leka. Så BORDE det inte vara så alarmerande, eller vad tycker ni?

Sen så brukar han som sagt inte va så stor i maten. Tänkte att hans medicin samt smärtstillande kanske drar ner lite på hungern?

Tipset tas gärna emot :)

snailracern
0

Jo, två fråger. Smärtstillande måste va lite sövande med, eller?

Och han springer och gömmer mat…och försöker gräva ner det i sin träbur :) Extra svårt nu när det inte är nån spån i….lilla sötnosen :)

Men de borde väl kunna tolkas på samma sätt som att han vill äta maten, fast att han är mätt? Svårt att ha 100% koll på han hela tiden, och exakt vad han äter. Specielt då han mest verkar vilja leka när man sträcker fram godis, istället för att äta upp de man håller i handen….så hoppar han upp på en och springer runt.

snailracern
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hans sätt att sova skrämmer lätt upp en. Men om jag skapar nåt ljud så flyger han upp och undrar vad de var…

MoaL
0

Vad skönt att höra att operationen gick bra och att han är så pigg! SkrattandeSuperhärligt!

Vad sött han sover. Kyss Vad ger du för torrfoder förresten?

Mvh,
Moa

snailracern
0

Hejsan!

Det är lite olika…de man ser på bilden är en blandning de säljer i butiken (lösvikt) som de hade just för degus.

Sen har jag Degus selective…tror jag den heter. Små ihop trycka gröna "plattor".

Men nu ger jag han en del sallad och gurka. Då jag tänker att de är extra mycke vatten i dom, borde ju passa om de nu varit en släng av urinvägsinfektion han fått. Han har varit lite extra bortskämd med maten senaste tiden, med tanke på allt han varit med om. Och just så att han verkligen äter.

snailracern
0

Ni som kastrerat era degusar, hur har dom varit mot honor efter ingreppet?

Bosse verkar va väldigt intresserad av honorna fortfarande. Borde ju va ett tecken att han mår bra iofs.

När en hona kommer fram, så att de står nån cm från varandra…på var sin sida av gallret. Så går hans svans helt bannanas.

smurfan-13
0

#27 Gnejs bodde ju själv i en månad efter ingreppet och fick då nöja sig m sällskap genom gallret, vilket han uppskattade. När de sen slogs ihop igen så var jag lite orolig hur honorna skulle vara mot honom, men allt var "som vanligt" bortsett från att det numera inte paras särskilt flitigt av honom. Men ett tag efter sammanslagningen höll de på, dock kan det ju lika gärna handla om att de varit ifrån varandra så länge och ville "känna av" varandra igen.

snailracern
0

Igår märkte jag att de började bukta lite vid såren igen. Så åkte till vetrinären igen idag, och de märkte att han var lite hård under skinnet, och lyckades även klämma ut en del var :-/

Skillnaden från förra gången var att de då luktade väldigt illa om de. Denna gången ska de varit luktfritt. Vilket skulle tyda på att medicnen ändå fungerar. Så vi fick kuren förlängd.

Bosse har alltid varit på ett väldigt bra humör…väldigt social och så. Allt man kan göra är väl att hoppas på de bästa. Tufft med besked hit och dit hela tiden.

snailracern
0

De känns som han mår ganska bra nu. Han har ingen synlig svullnad kvar, utan platt och fin.

Såret har läckt ihop fint, bara en liten sårskorpa kvar.

De jag undrar lite, för nu har jag han inne under längre perioder hos tjejerna. Och specielt en är han efter…och ja, i princip knullar hela tiden :)

Fast hon verkar ju gilla de. De är inget bråk mellan dom, men jag börjar nästan bli orolig för hans hälsa :) Håller de på i timmar?

Nu får han sitta i sin bur och lugna sig lite.

MoaL
0

Redan? Det är ju inte ens en månad sedan han blev kastrerad. Jag skulle definitivt vänta en tid innan jag satte ihop en kastrerad hane med honorna. Särskilt som han fortfarande verkar vara så mycket "hane". :)

Låter underbart att han mår bra nu!

Mvh,
Moa

snailracern
0

Okay, varför de? Kommer hans manliga drifter gå ner?

Jag har ju inte satt ihop dom permanent än, utan de får leka omkring några timmar i taget, stunder då jag är hemma och nära buren. Så man kan ha lite koll på dom.

Ska ju bygga ihop alla burarna sen, men nu sitter han i en enskild, och den är lite mindre. Så därför känns de bra att han får komma ut och röra lite på sig :)

När jag sätter ihop dom blir det ett himla liv iaf. De springer runt runt, och jagar varandra. Så stannar de och myser lite, sen runt runt igen.

Sen brukar de bli långa sexuella akter, vilket tjejerna (kan va så att han bara är på den ena tjejen) inte verkar ha nåt emot.

Det förekommer också en del bråk. Höga skrik och så rullar dom runt i en stor hög. Så springer de till ett annat ställe i buren, så kan de 3 sekunder efter bråket sitta och mysa.

Vid ett bråk så tog jag bort han direkt och satte han i sin egen bur. Då gick tjejerna direkt bort mot gallret som är mot hans bur, och så höll alla tre på att kvittra.

Lite svårt att tolka de hela ibland :p Men jag kanske förstör lite genom att ha honom fram och tillbaka, när de håller på att bygger upp sina band/rangordning?