Vattenflaska i glas?
Hittade en vattenflaska i glas på zooaffären igår, som marknadsfördes som "garanterat gnagsäker". Nu förstår jag inte hur det skulle vara ett problem då själva flaskan brukar hänga utanför buren, (om man inte har terrarium kanske?) men kom att tänka på den här debatten som varit på sista tiden om att plast avger giftiga/cancerframkallande ämnen som stannar kvar i kroppen och överförs genom modersmjölken i generationer. Tittar man på nappflaskor för barn så säljs det nästan inte längre några flaskor som inte är märkta BPA-fri ( bisfenol A) och det börjar bli vanligare med flaskor i glas eller rostfritt.
Jag har aldrig tänkt på det för än jag såg den här flaskan, men de flesta av våra smådjur får ju i sig nästan allt sitt vatten genom just plastflaskor som sannolikt innehåller skadliga plastkemikalier. Med tanke på hur små kroppar med snabb ämnesomsättning och celldelning de har vore det ju märkligt om de inte påverkades på något sätt. Jag tänker på under tiden jag hade råttor och det mer var regel än undantag att de fick tumörer, och jag gjorde allt för att undvika det med att ge dom rätt kost, strö osv. Aldrig hade jag en tanke på vattenflaskan..!
Nu säger jag inte att det nödvändigtvis är därför våra djur blir sjuka, och det är möjligt att de lever för kort tid för att några skadliga effeker ska kunna visa sig, men om det är sant att de här ämnena stannar i kroppen och överförs till ungarna i en ständigt stigande koncentration så känns det ju dumt att chansa…?
Eller finns det några uppvägande nackdelar med glasflaskor?
Dessutom tycker jag det verkar lättare att hålla rent i längden, måste ju bara vara att köra i diskmaskinen :)
(Sen ska tilläggas att flaskan hade en liten "kul detalj" i form av en liten plastmorot inuti sig, förmodligen ska den flyta och visa på vattennivån, och den är nog klokt att plocka ur om man nu vill undvika plast)
En sån här var det:
http://www.zooplus.se/shop/gnagare_smadjur/burtillbehor/skalar_vattenflaskor/279259#more
Jättebra skrivit! Jag har inte tänkt på det innan, men jag ska defenitivt byta vattenflaska. Har sett flera som säljer i glas. Men mina vattenflaskor och annan inredning hamnar i golvet titt som tätt och om jag tappar en i glas är de ju inte så bra…
mvh http://johannafranssonfoto.blogg.se/
Medarbetare på Degus
Jag har haft just en sån vattenflaska. Vet inte om det var fel på just den, men det kom inget vatten ur den.
// Sofia

Jag har i glas, främst för gnagandet, men vi undviker saker i plast rent generellt här hemma (framförallt sen sonen kom).
Jag tror inte att det är någon större fara för djur som lever så pass kort som gnagare gör. Värre är det för djur som lever länge (oftast sägs det tex att en hund lever för kort för att de skall påverkas av sådana ämnen tex) och som har en del fett på kroppen (fettet lagrar gifter bra!).
Men som sagt, vi kör på glas oavsett.
Jo, fast det otäcka är ju att det påstås att de här plastkemikalierna inte bryts ner utan överförs till ungarna som i sin tur fyller på med nya, så frågan är hur lång tid det tar innan man märker effekt..?
Läskiga saker det där, man vågar ju knappt tänka på all skit man omger sig med och hur problematiskt det skulle vara att sluta helt med konstgjorda kemikalier. *ryser*
Har ni sett dokumentären "underkastelsen" av stefan jarl? Halva filmen finns på youtube: http://www.youtube.com/watch?v=zTMRi0ElqTk och det är skrämmande så det räcker.