Degus iFokus

Degus

Etikettbygga-skapa-eget
Läst 1966 ggr
Deluxray
0

Leksaker

Tänkte höra om någon har nåt tips på hur man kan göra egna leksaker till degusarna då jag själv inte har nån idé just nu. Dela med er av allting :)

MoaL
0

Jag brukar göra leksaker av toarullar till både mina degus och råttorna. Då stoppar jag bara någon godis-/matbit i vardera toarulle och viker in kanterna och slänger in till småttingarna, så får de hjärngympa lite för att få ut godbiten. ^^

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Adrina
0

Jag trär på alla grönsaker på en ganska tjock ståltråd och knyter fast i gallret på ett olämpligt ställe så de får verkligen kämpa för att få tag i en tugga. Det är mycket bra stimulation eftersom det tar lång tid för dem. Jag brukar göra det innan jag sticker till skolan/på natten så har dem och göra när jag inte kan va hos dem. Viktigt är att det inte är snöre eftersom om degun sväljer snöret kan den kvävas, och att inga vassa kanter på ståltråden är innanför buren, så knuten ska va utanför.

Deluxray
0

Okej, har testat med toarullarna men de är inte så jätteintresserade av det… Vi har ingen gallerbur, så vi kan inte knyta fast grejer

Kameo
0

#3 Har du ingen möjlighet att knyta fast över kanten på akvariet eller vad ni nu har, eller eventuellt i locket? Lufthål måste ju finnas någonstans i alla fall.

Föreslår att du bygger ett hus av kartong med flera våningar och hus och hål mellan alla rum! :)

Med vänliga hälsningar,
Filip

snailracern
0

Nu köper jag de mesta jag hittar i Zoo-butikerna :p

Men de dom verkar gilla mest…vilket är väldigt roligt att titta på. Är grenar som hänger i små kedjor. Det är väl egentligen leksaker till fåglar, men de älskar att brottas runt med dom. Samt gnaga :)

Skittles_1977
0

Våra fick tag på en sån där plastkula man trycker i automater som brukar innehålla en ring eller nåt. Den jagade de runt med på golvet ett bra tag. Nu har de den i buren och försöker öppna den (helt omöjligt) och planen är att byta ut den mot valnötter eller hasselnötter med skal på :)

Deluxray
0

#4 Nja, vi har en bur som min morfar har byggt, och lufthålen är högt uppe ovanför där dom kan vara. Men att bygga "kartonghus" kanske jag kan testa Glad

#5 Det verkar riktigt roligt, men vet inte hur jag ska kunna hitta sånt…

#6 Förstår inte helt, men det kanske man kan testa…?

Kameo
0

Gjorde ett kartonghus (till mina gerbiler) idag, vilket var superlätt och snabbt gjort - min bror köpte nya skor så jag tog skokartongen och klippte två hål i locket. Sedan klippte jag ur botten (så att killarna kan gräva, detta kanske inte krävs för degus) och så grävde jag ner det under spånet.

Med vänliga hälsningar,
Filip

Deluxray
0

#8 Åh, smart :)