Degus iFokus

Degus

Etikettbygga-skapa-eget
Läst 938 ggr
Baraamandah
2013-01-01 23:26
0

material?

I veckan köpte jag en garderob som vi ska åka och köpa material till imorgon för att bygga om den till en bur, Min fråga är vad man borde använda för material som inte är skadligt & kan man olja typ så att inte träet suger åt sig kiss? :) Tacksam för svar

Bloggare på threesimsnerds.blogg.se

Adrina
2013-01-02 12:16
0

Torkad furu är inte skadligt, jag har inte hittat någon olja som verkar vettig att använda.. Så jag hade nog istället klätt hyllorna med en vaxduk och häftat med en häftapparat (en sån man använder till trä för att sätta upp affischer m.m) Men då måste det ju ligga plant så dem inte river upp duken och börjar tugga på den, och man har såklart en massa spån/strö över så den inte syns.

Roxie
2013-01-02 12:24
0

Man kan ju använda vanliga matoljor, som tex olivolja, linfröolja.. Men det blir riktigt dyrt eftersom träet måste vara mättat (helt fullt med olja) för att inte kunna suga åt sig vatten. Sen får man räkna med att det kanske dröjer någon vecka innan oljan torkat, och nu under vintertid så dröjer det nog ännu längre tid.

Min bur är också av furu, och jag har varken olja eller vaxduk. Jag plockar ner hyllorna och skurar dem med lite vatten och såpa för att få bort kissfläckar och undvika lukt. Jag gör det snabbt så inte så mycket vatten hinner sugas upp. Det torkar på någon timme. Brukar ställa framför ett element.
Detta har jag gjort två gånger sen jag fick hem djuren i juni, så inget som görs varje vecka direkt :)

Sen är grunden till min bur den största IVAR-bokhyllan från IKEA. Så hyllplanen kan jag byta ut om de blir för grisiga :)

// Sofia