Degus iFokus

Degus

Etiketthälsa-skötsel
Läst 2074 ggr
Deluxray
0

Smal/Tjock degu?

Nu börjar jag bli nervös för mina degus. Den ena är mycket tjockare än den andra… Och den smala ser jag aldrig äta, medans den andra ser jag äta. Det känns som att den smala inte äter, men jag kanske har fel? Den smala av dom springer ofta i hjulet, hon låter sällan den andra springa när jag har uppe dom. Min fråga är: Är den smalaste av dom för smal, eller är den tjockaste av dom för tjock? (Kan försöka visa med bild, om jag hittar nån)

Deluxray
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Den "tjockaste" av dom, Dolly

Deluxray
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Och den "smalaste" av dom, Doris

Roxie
1

Hur matar du dem? Har de samma skål eller en varsin?

En av dem är mer dominant (högst i rang), troligtvis den tjockare. Vilket innbär att han är den som bestämmer över buren och äter först.

Mina två pojkar hade samma skål i början, men allt eftersom de växte och mognade desto mer tjafs blev det vid maten vilket resulteradei att den yngste inte vågade sig fram till matskålen förrän den äldste ätit klart, och det var inte alltid det fanns så mycket gott kvar då.
Nu har de varsin skål och jag serverar dem i olika delar av buren.

// Sofia

ähnchen
2

Hej!

Det är mycket svårt att fastställa om en degu är tjock eller inte bara genom att titta på den. Det säkraste är att väga dem.

En vuxen degu ska ligga mellan 220 till 250 g.

Om den ena väger för mycket eller den andre för lite behöver du ta ut den smalare och ge den kraftfoder vid sidan av. Då ser du också hur mycket den äter. Den tjocka degun ska ha mindre eller inget kraftfoder. Är den van vid mycket kraftfoder får du inte ta bort kraftfodret helt på en gång utan avvänja stegvis under en till två veckor.

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Deluxray
0

#3 De har 2 olika skålar i buren med lika mycket mat + 1 broccolibit. Den ena skålen är på den övre delen av buren och den andra är på den undre delen.

Det är den smala av dom som bestämmer, det har hon alltid gjort.

Den smala av dom tar alltid broccoli först, sen sitter hon och äter i sig den. Jag ser henne alltid äta den, men jag tror att hon äter lite mat också.

#4 Okej, men hur väger man dom?

Men då, ifall bara en ska ha kraftfoder, ska man inte ha nåt alls i buren då? Så att man matar den utanför buren?

De är inte riktiga höätare heller, hur mycket hö ska de få?

ähnchen
0

Använd en köksvåg för vägning. Du kan sätta en skål på den och nolla den för att sedan sätta i degun. Ge den en liten godbit, t.ex. en liten bit gurka, om den skuttar runt för mycket.

Att dina degus inte är höätare tyder på att de får för mycket kraftfoder. Hö är huvudfodret. Med andra ord ska det alltid finnas hö i buren.

Kraftfoder ska bara vara en liten del på foderstaten.

Jag har en degu på 260 g. Han får bara en smula kraftfoder så att han inte blir avis när de andra luktar foder. De andra två är lite för smala och ligger på 210 g. Nu har jag ökat mängden stegvis från ca. 5 g till ca. 10 g kraftfoder per degu så att de kommer upp i vikt. De två får utanför buren.

För övrigt får de en liten grönsaksbit var och hö, ibland blandat med torkade blommor och örter.

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.