Degus iFokus

Degus

Etikettboende-och-inredning
Läst 758 ggr
Casiopeia
2013-01-03 15:58
0

Degusäkra?

Eftersom mina degusar har ett eget rum tänkte jag säkra det så dom kan få komma ut och springa utanför buren en del. Rummet används även som gästrum och syrum, så det finns lite möbler där inne som jag får ta hänsyn till, som en säng, ett bord, en garderob samt en byrå. Annars är det väldigt lite sladdar och sådant, det är bara symanskinen, men den är ju bara att dra ur och ställa utom räckhåll när den inte används.

Än så länge är inte killarna så supertama att jag kan lyfta upp dom hur som helst, så jag vill undvika att de springer in och gömmer sig under eller bakom möblerna så jag inte kan få tag i dom, utan jag behöver bygga något slags barriär som jag lätt kan skyffla undan när rummet ska användas till annat.  Naturligtvis ska jag inte låta dom vara ute själva utan uppsikt, men better safe then sorry…

Jag har ju bara haft degus sedan i gårkväll, så jag har ännu inte helt koll på hur bra dom är på att klättra och klämma sig genom springor, när jag hade råttor så var det ju nästan ingenting som stoppade dom… Har sett på youtubefilmer att en del har något slags lekhagar av galler till dom, men dom verkar klättra ur dom rätt lätt… :/

Hur gör ni? Släpper ni ut era degusar, och har ni också ett särskilt rum eller avgränsat utrymme till dom? Har ni något galler eller liknande för att skärma av? Har ni några tips?

Visa gärna bilder om ni har :)

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

Roxie
2013-01-03 16:02
0

Jag släpper ut mina på golvet, har delat av halva rummet så de kan springa fritt. Däremot måste jag vara med hela tiden så de inte sticker.
Har delat av mig spånskivor som är ca 60cm höga. De hoppar upp där som om ingenting. Så jag ska skaffa något som är högre..
Mina smakar gärna på möbler som finns i rummet också, tex stolsben osv, så det gäller att säkra det om man är rädd om möblerna.

// Sofia

Skittles_1977
2013-01-04 22:16
0

Våra släpper vi bara ut i köket, när vi är med. De gnager på lister och har smitit in under diskmaskinen n gång. Vi har fått täppa till alla hål kring diskmaskin, under pris, mellan skåp osv för att de inte ska smita in. De springer också gärna in bakom buren så där får vi hålla koll på gnag, bajs och kiss. De klättrar utan problem upp på buren och surfar sen ner längs väggen med nosen före ;) De gillar att klättra in bakom elementen och upp på dem. De tar sig upp på köksbordet via stolarna om man sitter där eller had råkat hänga en tröja de kan klättra via. Var med när du släpper ut dem och kolla av var de verkar mest intresserade av att smita. Står där en säng som folk saka sova i kan detjunkännas lite otrevligt med degukissdoft och små bajskorvar ;)

Casiopeia
2013-01-05 13:35
2

Jag har gjort en provisorisk lekhage nu av stora frigolitbitar som jag hade hemma och som bildar en halvcirkel runt buren. Det borde inte vara några större problem för dom att klättra över dom då ytan är oregelbunden och porös, men hittills har de inte försökt. Måste bara ha koll på dom så de inte gnager på det, för det är ju inte särskilt nyttigt…  Gjorde även en liten ramp från burluckan ner till golvet så de kan springa in själva , mest för att jag ville vara säker på att de återvänder dit ifall de skulle smita.

Tror dock jag ska bygga någon lösning med spånskivor som #1. Tänker mig att om man sågar till ett gäng bitar och sätter ihop dom med något som ledar( t.ex. gångjärn eller häftar fast kraftigt tyg över springorna) borde man kunna vika ihop dom som en skärm när de inte används, och de borde kunna stå av sig själv om man ställer de i sick-sack över golvet.

Vet att när jag hängde på råttforum förr i tiden var det någon som hade byggt en barriär och löst problemet med att de hoppade över genom att hen satt papprör, eller om det var petflaskor längst upp. Om råttan klättrade upp tog de sig inte över den välvda, utstickande kanten.  Det kanske vore något?

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~