Svarar dörrklockan :)
Har inte riktigt klurat ut vad alla deguläten betyder, men en lite rolig sak jag har upptäckt är att mina grabbar reagerar när det ringer på dörren. Har en elektronisk dörrklocka med ett klasiskt "pliiing-plong" och pojkarna svarar med ett högt "squeeeeeek!" när den ringer.
Tycker själv inte klockan låter det minsta som ett deguläte, men kan det vara så att de tolkar den så och därför svarar, eller är deras rop något slags varningssignal för att de hör ett främmande ljud?
Har även hänt att de svarat på samma vis när jag visslat, men inte varje gång och de reagerar inte på andra ljud från t.ex. tv:n eller musik. Satt här i rummet brevid och spelade upp ljudfiler på olika deguläten från deguttopia och de reagerade inte alls..!
Vad är det som är så speciellt med dörrklockan? Känns lite som att ha en hund som skäller för att tala om att det kommer någon :)
Mina degusar låter också så fast när någon kommer in. Det var rätt skönt när jag var ensam hemma i 3 dagar och mina kompisar smög in genom dörren för att skrämma mig, men icke! Degusarna lät mig veta att det fanns någon i huset haha! tyckte jag var superkul!
Mina degusar reagerade också på när vi sträckte lakan. Det lät tydligen som en flaxande örn så då blir det varningsljud och hela köret här hemma.
Mina reagerar inte heller på degus-ljud från degutopia så skulle också väldigt gärna vilja veta lite hur det funkar :)
Medarbetare på bildredigering! :)
haha hoppas jag absolut, de låter ju väldigt högt så inbrottstjuven måste ju tro att det är något stort farligt djur i huset. :D
Medarbetare på bildredigering! :)