Degus iFokus

Degus

Etikettsjukdomar-skador
Läst 1698 ggr
thenewbreed
0

Bråk, hjälp!

Mina har bråkat i snart en timme fram och tillbaka. först fattade jag inte vad det var så jag kollade inte ens till dem.
När jag väl kolla till dem såg det inte så allvarligt ut. Men sen blev det mer och mer och min degs Marmite blev biten över nosen och i sidan, han blöder över nosen så jag sära på dem och blev själv biten i fingret.

Nu vet jag inte vad jag ska göra. Jag är jätte ledsen. Vad ska jag göra åt det här? Jag funderade på att tvätta marmites sår men jag vet inte med vad. Och hur ska jag göra nu? släppa tillbaka dem i en neutral yta eller nått?
är det vanligt att de bråkar så pass mycket?

Medarbetare på bildredigering! :)

ähnchen
1

Hej!

Vad tråkigt att dina degus har bråkat ordentligt. Tyvärr kan sådant hända men det betyder inte att allt är kört. Och stackars du som blivit biten. Har själv råkat ut för det och vet att det gör ont ordentligt…

Du gjorde helt rätt att du särade på degusarna! Man kan tvätta såren försiktigt med en ren trasa och lite vatten men om det inte blöder mycket läker de av sig själva. Håll ett öga på dem om de blir infekterade. I så fall kan du få salva av veterinären.

Hur många degus har du? Hur gamla är dem?

Det är som mest rangordningen som de bråkar om. Speciellt yngre degus upp till ett år bråkar om vem som får bestämma men även äldre djur kan få för sig att de vill ändra på den befintliga rangordningen.

Om du har möjlighet ska du dela buren i två halvor så att dem är nära varandra och under inga omständigheter kan komma över till den andre. Annars kan du ta en annan bur och ställa den brevid. Låt dem lugna ner sig ett eller två dygn. Börja sedan med att de byter halva/bur. Byt dagligen.

När du känner att de verkligen har lugnat ner sig trots byten och är vänliga genom gallret kan du försöka släppa ihop dem igen på neutral mark. Först när det går bra där får du försöka sätta de i samma halva/bur igen. Tyvärr måste du vara beredd på att det tar veckor.

Har du fler än två degus är det bråkmånsen som ska bo ensam ett tag förutsatt att resterande i gruppen kommer bra överens med varandra. Annars får den som "mobbas" tas ut.

Hur stor är buren som de bor i?

Även om buren lagligen är ok kan den vara för liten för just de individer som du har. Får de tråkigt har de lättare för att gå varandra på nerverna.

Jag håller tummarna!!! Hojta till om du har frågor! Glad

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

thenewbreed
0

Tack så jätte mycket för svaret.

Jag köpte dem i oktober ungefär och då var de ungar, vet dock inte hur gammla de var.
Marmite väger 165 gram och Aston väger 150 gram.
Båda är killar. Jag har lite metallnät kvar från när jag klädde in buren som jag kan sära buren med men då behöver jag hjälp från min mor som inte är hemma än. Burens mått är; 142 cm x 93 cm x 62 cm 

En ny bur som de flyttade in i för en vecka sen ungefär. ;o

ähnchen
1

Dina degus är fortfarande ganska unga och har inte nått vuxenvikt än. Superbra att du har koll på deras vikt!! Är de bröder?

Burens mått verkar helt ok för två degus. Den nya buren kan ändå vara utlösaren för bråket men det är inte helt säkert. Hos vissa degus förändras beteendet när de flyttar till en ny bur eller ett nytt hem.

Såg att du hade ett tidigare inlägg om att de två bråkade mycket om mat. Det är vanligt att degus bråkar om mat men oftast ger en av dem efter. De lär sig också att det är lönlöst att bråka om mat med vissa individer där de alltid förlorar. Det verkar som om dina två är rätt dominanta båda två.

Det är bra att dela samma bur med nät. Helst ska det vara en ram på kanske 1 cm med nät på båda sidor för att säkerställa att de inte kommer åt varandra.

Du kan läsa mer om hopsättning i denna artikel:

http://degus.ifokus.se/articles/4eef939ed4ebea17d601f752-att-satta-ihop-degus?4d7123dab9cb4621410443cf-1

Viktigt är att hålla stressnivån så lågt som möjligt i deguns dagliga liv. Stress triggar ganska ofta agressioner. Står buren på ett lugnt ställe? Har de mycket intressant inredning i buren och ändå plats att röra på sig? Kommer de ut varje dag för att springa av sig? Mentala utmaningar är lika viktiga som kroppsliga eftersom degus är mycket intelligenta djur som älskar att lösa problem. Plocka papper ur en toarulle, fiska efter godis bara med handen eftersom nosen inte når dit och liknande.

Skriv gärna hur det går för er! Hur går det för ditt finger/din hand förresten?

thenewbreed
0

#3 jag vet inte om de är bröder faktiskt. Nu så ångrar jag att jag köpte från djuraffär men jaja. 
Jo jag tror nog det kan vara det som är grejen.

Ja de bråkade mycket om mat men enda sen dess har jag haft dem åtskilda och de har varsin matskål när det är matdags. Det blir lite tjabb fortfarande men inte alls lika mycket som när de delade matskål. 

Nej inte just nu, nu är hela familjen hemma och de står under trappan. Det blir mycket spring nu när både lillebror och föräldrar är hemma hela dagarna. annars brukar det vara lugnt från 07.00 till 17.00
så ska jag ställa degusarna i mitt rum t.ex. så de får mer lugn och ro?

Ja de får komma ut och röra på sig och jag håller på att lära dem trix och sådär- I buren finns två hängmattor. En hökorg som man måste klättra för att komma upp till. 3 våningsplan, ett hus, ett badkar som de måste hoppa upp och sen ner i, och mer inredning är såklart på väg när jag får mer pengar.
Jag erkänner att buren inte är sådär jätte rolig just nu men vi har planerat att köpa in saker och såga av en gren från ett äppelträd att sätta i buren och sådär :) 

Mitt finger är fortfarande jättesvullet och gör ont. Jag tog en smärt-tablett som jag egentligen har till min brutna handled så det känns lite bättre nu :) Hacket vart väldigt djupt och det blödde mycket men jag har gjort rent såret 3 gånger nu med bakteriedödande och sådär. ;o
dumt av mig att sträcka in handen i ett slagsmål utan skydd men jag handlade på ren impuls. hellre att jag gör illa mig än dem :C

ähnchen
0

Tänkte bara att bröder oftast fungerar bättre ihop än individer från olika kullar men även bröder kan bli ovänner. Som sagt tror jag att du fick två dominanta killar som båda vill bestämma och dessutom har de kommit upp i tonåren. Helt plötsligt betyder rang något för dem.

Det där med burplaceringen har jag svårt att avgöra. Brukar de stå i ditt rum kunde det hjälpa om de kom tillbaks dit. Om de brukar stå i ett annat rum kan det ge mer problem eftersom ditt rum blir ännu ett nytt rum för dem och sedan ska de flytta till deras gamla plats igen. Det beror lite på hur länge det är tänkt att de ska stå under trappan.

Det verkar i alla fall som om de får mycket uppmärksamhet av dig och bra med utmaningar. Du kan enkelt utöka burinredningen med kartonger och papper. Det är oftast inte snyggt men billigt och de har att göra. Man kan bygga labyrint med kartonger som de brukar uppskatta.

Det går fort att man går emellan med bara handen, det blir nog nästan en reflex. Ja, om de biter så gör de det ordentligt… Ett tips är att försöka röra på fingret trots att det är svullet och gör ont. Bara så mycket som du klarar av såklart. Jag gjorde misstaget att hålla det stilla men då blev det bara värre och fingret blev nästan stel. Läkaren skällde nästan ut mig för att inte ha rört på det… Glad

Idag är det mycket bråk i buren här hemma med ändlöst pipande och mindre slagsmål. Undrar vad de har fått för sig. Får hålla ett extra öga på det. Kanske ska ta fram tjocka handskar för säkerhets skull… Flört

ähnchen
0

Hur går det för dina killar?

Hur mår ditt finger?

thenewbreed
1

#oj förlåt jag glömde svara! :C

De bråkar fortfarande, så de är i varsin bur som står bredvid varandra.
Mitt finger gör fortfarande ont också tyvärr :(

ähnchen
0

Ingen fara alls att du inte svarade! Var bara nyfiken hur det går. Så tråkigt att det inte går framåt… Jag håller tummarna!!!

Ett tips kanske: Byt bur på morgonen och på kvällen. Då hinner buren inte lukta så där jättemycket efter en individ utan lukten fördelas bättre. Mina lugnade ner sig ganska så fort denna gång. Väntar bara på att Krümel kommer i balans.

En bra grej för buren är förresten ett motionshjul. De flesta degus tycker att det är roligt och så blir de av med energi som de annars kan investera i bråk.

thenewbreed
0

#8 Glömde säga det med. Vi har ett motionshjul. All energi som las ner på att gnaga på gallret använder de i hjulet i stället. Mycket bra uppfinning det där! 

Tack för tipset, ska göra så!

Förresten så får de sin frukost i toa-rullar där jag vikt in kanterna så de måste kämpa för att få ut maten. Är det en bra idé ? :)

ähnchen
0

Vad bra!!

Det där med toarullarna är en helt fantastisk idé! Glad Alltid bra om de måste jobba lite för maten.

thenewbreed
1

#10 vad bra!

Jag ahr börjat träna Aston i agility nu lite och han är jätte duktig. Jag tänkte att den som är i den lilla buren frå mer aktivering utanför så det blir rättvist :)