Degus iFokus

Degus

Etikettbeteende-hantering
Läst 925 ggr
thenewbreed
2013-01-13 13:04
0

bråk

Mina hanar går fortfarande inte ihop och jag tycker det är synd att de ska få bo åtskilda. Jag försökte släppa ihop dem idag igen men de hackade tänder och sen rök de ihop till en boll så jag särade genast på dem igen. 
De bor i varsin bur som står så nära varandra det går och de byter bur 2 gånger om dagen.
Det har varit så här några veckor nu och jag vet seriöst inte hur jag ska göra. Ska jag sälja den ena och köpa en unge eller ska jag ge dem mer tid?  :(

Medarbetare på bildredigering! :)

ähnchen
2013-01-13 22:24
1

Hej!

Som jag skrev tidigare så kan det ta lååång tid att få ihop de igen. Om jag minns rätt har det gått drygt två veckor nu (mina började ju nästan samtidigt att bli omsams) men det kan lätt ta månader att få ihop de igen.

Även om du sålde en och skaffade en unge kan det fortfarande bli problem senare när ungen blir tonåring. Dessutom har de flyttat in hos dig för inte så länge sedan. Det blir ganska stressigt för båda om ena får komma till ett nytt hem och den andre får vänja sig vid en ny kompis.

Jag vet att det kan vara otroligt påfrestande att hålla på med bråkande degus. Man vill så gärna att det funkar, att de älskar varandra och att man äntligen får slappna av.

Men om du vänder på det och tänker att de har det bra hos dig, de får uppmärksamhet, de har sällskap i buren intill, någon att prata med även om de kanske för stunden slänger skällsord åt varandra så är deras liv inte alltför förfärligt just nu.

Mitt råd är därför att inte ge upp så snabbt. På den engelska sidan degutopia finns ett annat sätt beskriven med horisontell delning av buren. Det är kanske värd att kika på.

http://www.degutopia.co.uk/deguintros.htm

Men även där står att det kan ta månader och inte är ett lätt jobb. Men visst är de små liven värd insatsen? Glad Det finns även möjlighet att få hjälp i degutopias forum. Tro mig, du är inte ensam med ditt bekymmer, hur mycket tröst det nu kan vara…

Lycka till och hojta till om du har frågor!

/Anne

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.