Degus iFokus

Degus

Etikettsjukdomar-skador
Läst 1628 ggr
Casiopeia
0

Ögonsjukdom? Starr?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag när pojkarna var ute och sprang la jag märke till att Antus ena öga såg lite konstigt ut. Det är som en vit fläck mitt i ögat, där "pupillen" borde vara, som om hinnan bakom pupillen vore vit.

Jag har inte tänkt på det innan, men nu när jag tittar på de första bilderna jag tog av dom så ser man det faktiskt redan där.

Vad kan det vara? Svårt att säga om han kan se med ögat eller inte. I vilket fall verkar han inte ha ont av det, och jag misstänker att en veterinär inte kan göra så mycket åt ett synfel, starr eller dylikt, så vida det inte är ett tecken på något allvarligare..?

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

ähnchen
0

Hej!

Det är tyvärr ganska vanligt att degus får starr. Beroende på hur långt det har fortskridit kan degun se mindre och mindre tills den blir blind. Jag hade en blind degu, eller kanske kunde han urskilja ljus och mörker fortfarande men han klarade sig otroligt bra. Med hjälp av luktsinne och hörsel kom han snabbt tillrätta i nya omgivningar. Det var bara ibland som han gick in i ett stolben. Därför sprang han alltid lite försiktigare än brorsan.

Veterinären kan inte göra något åt det. Om det härrör från diabetes kan man själv se till att ge rätt foder så att sjukdomen stannar upp och inte blir värre. Eftersom Antu bara har det på ena sidan som du skriver kan man dock utesluta att det är pga diabetes. Diabetes skulle påverka båda ögon.

Det är alltså ingen fara för degun, han kan fortfarande leva ett lyckligt liv och bli jättegammal Glad

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Casiopeia
0

#1 Tack för svar!

Nej, jag rodde väl inte att det var någon fara i sig, såna där smådjur har ju så många andra sinen att förlita sig på. Från min tid med råttor har jag haft en del rödögda djur, och de har ju också extremt dålig syn och kan i princip bara skilja på ljus och mörker, men de klarar sig ju fint ändå.

Det jag var mest orolig för var att det kunde vara ett tecken på något allvarligare, men det är skönt att höra att om det är diabetes borde det synts på båda. Han är ju så ung också, tycker det borde ta lite längre tid på sig att utvecklas?   Å andra sidan, om det vore ett tecken på t.ex hjärntumör eller så så hade det ju inte varit något en veterinär hade kunnat åtgärda heller antar jag.  Hade han haft någon infektion hade han väl varit allmänpåverkad, och han är ju pigg och glad i övrigt.

Man får väl ta det onda med det goda och se det som att jag inte behöver oroa mig för att inte kunna se skillnad på honom och hans far när han växt ikapp… :p

hhejlollo
0

Kolla om du kan se det i dagsljus! På bilden är det blixten som skapat den vita hinnan i ögat så det är ingen fara!:)

Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering

www.kristallens.wix.com/kristallens

Sajtvärd på degus.ifokus

Casiopeia
0

#3 Jo det kan jag, men så klart inte lika tydligt som på bilden.  Upptäckte det först när han var ute och sprang omkring, och först efteråt såg jag att det hade fastnat på bild. Trodde först att det bara var blixten som fick det att se ut så, det är därför jag inte reagerade när jag tog det.