Degus iFokus

Degus

Etikettavel
Läst 832 ggr
PoizonBite
0

Bli uppfödare?

Jag undrar vad som krävs för att man ska kunna bli en uppfödare? :)

// Felicia

hhejlollo
0

Du måste veta allt om vad som har med degus att göra. Du måste kunna ta dom till vet ifall nånting händer då mycket kan gå snett! Stora burar och du måste kunna ha honor i en och hanar i en då dom kommer para sig om och om igen annars. Man måste ha i åtanke att ungarna kanske inte blir sålda, vad gör du då? Har du plats för dom? Du måste tänka ut svar på tex varför vill du bli uppfödare? Har du råd? Har du tid? Det krävs mycket tid och det är inte alltid billigt att vara uppfödare. Johanna miste både en hona och hennes ungar förutom en liten bebis och det gick på massor av pengar så det är inte alltid en dans på rosor!

Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering

www.kristallens.wix.com/kristallens

Sajtvärd på degus.ifokus

PoizonBite
1

Det hade varit sjukt kul att vara uppfödare.. Men jag får nog passa den rollen vidare till någon annan. Det är ganska mycket i skolan + att jag är engagerad i andra organisationer. Tiden är alltså lite knapp "/

Casiopeia
1

Man blir ju lite sugen när man märker hu få seriösa uppfödare det finns, det skulle nog vara bra om det fanns fler… Fast personligen känner jag att jag i så fall får vänta tills jag har några års erfarenhet av degusar och har satt mig in i genetik och dylikt lite bättre. Dessutom verkar det vara en utamning att hitta lämpliga avelsdjur..!  Nej, det är nog inte så troligt att jag slår mig in på den banan, men man kan ju fantisera om det :)

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

PoizonBite
0

Vad anses vara ett bra avelsdjur? :)

hhejlollo
0

#3 som du säger är det extremt svårt att få tag på bra avelsdjur och djur som inte är besläktade! Jag fick igår hem en avelshane på 9 veckor med föräldrar från Lettland! Tycker inte man ska stressa fram något utan man tar det i den tid och takt som känns bäst! Ingen uppfödning blir bäst direkt utan tar ett tag och man måste planera en massa! Startar man uppfödning eller har planer på det tycker jag det är bäst att ta kontakten någon erfaren om hjälp!

Sajtvärd på degus.ifokus

smurfan-13
0

#3 många vettiga ord där :)

Tyvärr är det oxå väldigt svårt att hitta seriösa o bra hem tyckte jag när jag födde upp. Mycket därför jag inte orkade fortsätta. :(

hhejlollo
0

#6 så är det med gerbiler också tycker jag. Vissa är oseriösa osv men så är det tyvärr, jag säljer dock inte till nån som inte verkar bra! Dom ska ha det bästa och jag har alltid kontakt efter köpet för att se så alla mår bra och ingen har haft det dåligt av mina avkommor!

Sajtvärd på degus.ifokus