Hund och degu
Hej!
Som jag skrivit i en tidigare tråd har jag gått i köpa-hund-tankar vilket numera har gått över till att jag faktiskt SKA köpa en hund! Längtar så enorm! Men nu till min fråga; bör man introducera degus och hund för varandra, dvs låta dem nosa på varandra osv (obs! såklart genom gallret, inte låta dem träffas utanför…inte i början iaf!) eller ska man satsa på att lära hunden att deguhörnan är förbjudet område? Hur gör ni?
Gah, jag spricker snart av längtan efter det lilla odjuret! :D Väntat i 3 år på en hund och äntligen har jag tagit steget!! (Ville bara skriva av mig mina känslor lite ;))

Ömsesidig respekt säger jag :) Jag har svårt för förbud :P
Degusarna är inte förbjudna här, men de hundarna jag inte litar på (har två jaktisar här) får inte vara i närheten när degusburen är öppen. Den tredje hunden får vara m hur mkt han vill o han kan tom pussa på de små utan att jag blir orolig.
Så det hänger ju lite på vad det blir för hund du skaffar o hur den beter sig och hur din o hunden s relation ser ut till viss del.
Så vad blir det för vovve?!
#1 En Schapendoes! Jag visste att jag ville ha en vallhundsras (uppvuxen med border collies) men en som inte kräver att arbeta varje dag så som en bc. Läste på om schapendoes egenskaper och det verkade passa perfekt! Sen kanske det inte är en hund vars utseende jag dras till i första hand men för mig är det egentligen inte det viktigaste :). Jag håller med dig om att man inte ska ha för många förbud men de regler man har ska man vara konsekvent med…så därför vill jag fundera igenom ordentligt vad för regler/förbud som ska gälla :).
Jag har gjort de klart för min hund (jack russel terrier) att mina djur är MINA djur.
Men jag litar inte på honom för 5 öre med gnagare.
Men papegojorna är han 100% säker med, dom har tom landat i hans ansikte. Men då gå han iväg eller kollar på mig och väntar på att jag ska ta bort dom.
Man märker snabbt hur intresserad hunden är av djuren. så får man anpassa uppfostran efter det. En valp borde inte vara några problem alls att lära :)
Medarbetare på Burfåglar och Undulater
#3 Nej du har så rätt, man kommer nog märka på hunden hur pass "gnagarintresserad" den är och anpassa uppfostran därefter, som du säger :). Jack russels är väl dessutom avlade på att jaga gnagare på bondgårdar så jag skulle nog inte lita på att ha en sådan ras nära mina degus heller :P. Schapendoesen kommer kanske på sin höjd valla småttingarna, förhoppningsvis!
Vi har en hund hemma som är snart 3 år och skaffade degusarna i höstas. Det är jakt i våran hund men det går rätt bra nu. I början var hon stressad och ville bara fram o nosa men vi har introducerat henne succesivt och nu går det bra. Hon kan absolut inte vara med när de är ute. Och får du en valp så är det bara att lära den från början. Jag tror inte alls det är några problem. 
Hon har tyvärr gjort sig av med sina degus:)
Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering
www.kristallens.wix.com/kristallens
Sajtvärd på degus.ifokus
Hej!
Såg att inlägget var gammalt när jag skickade mitt. Åh så synd att hon lämnade bort dem.