Degus iFokus

Degus

Etiketthälsa-skötsel
Läst 1039 ggr
cocos2012
0

Degusunge

Vi har en liten deguspojke på 6½ vecka och nu tycker vi att han ser lite ruggig ut i pälsen. Min dotter säger att det kan vara tecken på att han inte mår bra. Han äter pellets som vi löst upp i lite vatten och han är pigg o springer på golvet. Släpper ut honom på en liten begränsad yta. Han väger bara 67 gram och får drygt en tesked pellets om dan + hö. Hur mycket ska de få när de är så små? Är rädd för att han får ont i magen om han får för mycket. Vi delar upp hans mat på gånger.

hhejlollo
0

Ni behöver inte lösa upp pelletsen! Han slipar tänderna när han har pellets. Vilken mat ger ni? Varför är han ensam?:( Har han sandbad?

Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering

www.kristallens.wix.com/kristallens

Sajtvärd på degus.ifokus

cocos2012
0

Okej, vi ska inte lösa upp pelletsen. Han äter Carrier marsvin o kaninpellets. Han är inte ensam. Han har sin bror på 11 ½ veckor i samma bur så de är tillsammans. Vi har ett sandbad men han vill gärna inte bada. Ngn som vet hur mycket de ska väga ungefär.

hhejlollo
0

Jag ger samma så det är bra mat! Jag och Johanna på Midgårds ger fri tillgång till pellets och dom mår toppen! Du kan prova med det men öka lite successivt:) Kolla även tänderna på honom, är dom vita och pälsen är ruggig mår han riktigt dåligt och då bör veterinär kontaktas! Är han smal?

Sajtvärd på degus.ifokus

cocos2012
0

Tack för svaren. Vi ska kolla tänderna. Han känns lite benig men å andra sidan är han inte så gammal o hunnit skaffa sig hull. Han sitter alltid i knät o äter o vi ska nog mata lite mer. Vi håller koll på vikten också.

hhejlollo
0

Ja han är ju precis leveransklar så han är ju fortfarande bebis!

Sajtvärd på degus.ifokus

smurfan-13
0

Han låter lite liten tycker jag. Finns ingen anledning att blöta upp hans mat (förutsatt att han har korrekt bett) och de små kan ges fri tillgång på både pellets och hö + tillskott av färska grönsaker.

Är den äldre brodern snäll mot honom? Får han chans att äta så mycket han behöver? Är ni osäkra på det, se till att mata dem separat några gånger per dag + ge dem fri tillgång i buren. Verkar han fortsatt hängig och inte går upp ordentligt i vikt så skulle jag testa att ge honom lite vetegroddar eller havregryn någon gång per dag. Det ger lite mer energi, men är inte så nyttigt i stora mängder.

Min c kull vägde vid 6 veckors ålder ca 100 gram och d kullen låg på ca 80 gram då. De är dessutom vittecknade, vilket tenderar till att vara mindre än agouti. Vilken färg är er?

cocos2012
0

Den stora är snäll mot den lille o de sittet o sover ihop. De får mat i varsin skål. Och vi kollar så han får i sig. Vilka grönsaker är bäst? De är agouti. Den lille är inte hängig men bara så liten o tunn. Fast det är som ni skriver en liten bebis. När vi hämtade honom visste vi inte att han var så liten. Då var han bara 5 veckor. Men vi har honom under uppsikt. Så himla bra med denna sajt o tack för alla svar. ;-)

Adrina
0

Ge lite ordentliga grönsaker som broccoli, kålrot, morot, paprika, blomkål m.m istället för te.x gurka och sallad.Matlista ---> http://degus.ifokus.se/articles/50955127d4ebea3beb0b869d-tabell-for-farskmat?discussions-3