Grävmaterial?
Jag har ett stort akvarium som jag tänkte göra om till en stor grävlåda till mina degusar. De får ha den när de är utanför buren och eventuellt bygger jag något rör emellan så de kan gå mellan buren och akvariumet som de vill.
Frågan är vad som är bäst att fylla det med? Vore bra med något material så de kunde gräva tunnlar och ha sig, alltså något som håller formen lite så de inte bara sprätter runt i det.
Det ultimata ur grävaspekten vore väl att fylla den med riktig sandlådesand, men det är ju rätt opraktiskt eftersom det är tungt och svårt att rengöra/byta ut. Kutterspån är väl ok att gräva i, men med tanke på dammighet och terpener så är det kanske inte helt bra att begrava sina djur i det. Akvariumet är hyffsat stort så det får inte vara något allt för dyrt material heller, för då lär jag inte ha råd att fylla det.
Funderar på om man kan kombinera sand och något slags strö? eller olika strösorter och eller hö? Några förslag?
Sand går ju inte att gräva tunnlar i, men fyller du med sand så har de då ett ordentligt sandbad. :) Och sand går att köpa billigt dessutom.
Vad gäller spån så är inte terpenerna något att oroa sig för så länge man håller sig till svenskt trä, och allt som går att gräva i dammar tyvärr.
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor
Ekologisk blomjord!:)
De flesta stora balar kutterspån från t.ex Granngården dammar relativt lite (bra mycket mindre än de små förpackningar spån man kan köpa i djuraffär/mataffär). 
Jag köper spån i säck från GrizzlyZoo. Det är riktigt fina och stora kutterspån så det dammar inget alls.
Har haft uppfödning av guldhamstrar och provat massa olika sorters spånbalar men har aldrig varit nöjd.
Denna säck är såklart ganska dyr i jämförelse, men helt klart värt det.
// Sofia
Torv till hästar har jag alltid haft till mina hamstrar och de funkar bra att gräva tunnlar i pga trådarna. Det kostar 70-80 kr på en bal som är lika stora som de spånbalarna man köper där. Finns och köpa på de flesta lantbruks butiker /spannmålsbutiker som har häst/lantbruksdjur tillbehör.
mvh http://johannafranssonfoto.blogg.se/
Medarbetare på Degus