Degus iFokus

Degus

Etikett: sjukdomar-skador
Läst 1039 ggr
Degu97
0

Degu som fryser

Hej! Min ena degu har betett sig lite konstigt de två senaste dagarna. Han har suttit upp burrad väldigt mycket i buren men när han var ute och sprang var han pigg. Igår när jag skulle ge honom lite grönsaker verkade han inte kunna äta riktigt, han höll på att gapa och stänga munnen hela tiden och tog väldigt små tuggor som tog lång tid att tugga. Jag har kollar tänderna och de ser okej ut. Vi har spotlights över buren som han satt under hela kvällen igår. Nu när han var ute så hittade jag honom sittandes vid elementet. Jag försökte ge honom lite pellets men han tuggar bara lite på dem och lämnar dem sen. Jag la honom i en filt i mitt knä och han sitter där än och verkar inte vilja lämna den. Är det så att han fryser? Mina andra degusar verkar inte frysa och jag har 20 grader i rummet så det är ju inte kallt precis. Någon som vet vad det är med honom eller ska jag kontakta vetrinären?

smurfan-13
0

Jag skulle kontakta veterinären. Han låter sjuk tycker jag.

Degu97
1

Jag har varit inne med honom och de tror att det har någonting med tänderna att göra och de undersöker honom just nu.

Adrina
0

Bra du åkte in med han! Hur gick det?

cocos2012
0

Vi var hos veterinären o av ren tur så såg de att han hade en fraktur på käken. Vi vet inte alls hur det gått till. Men han får nu smärtstillande o antibiotika och även critical care. Maten ska ges 4 - 5 ggr per dag. Han är nu piggare o går upp i vikt. Fortfarande svårt att tugga ngt hårt. Läker på ca 5-6 veckor. Mamma till Degu97

smurfan-13
0

Men fy vilken otur. Eller tur att det upptäcktes, men att få en fraktur när man bara är en liten pluttdegu :( Hoppas han repar sig snabbt nu då. :)