Degus iFokus

Degus

Etikettpresentationer
Läst 2202 ggr
Casiopeia
0

Välkomna Antu och Apollo!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Igår fick jag hem mina första degusar, två omplaceringar från mandyosv.  De är far och son, Antu den yngre av dom ska vara född i sommras, medan ingen riktigt vet hur gammal Apollo är.

Apollo är den tamaste och mest nyfikna, han kommer gärna fram och hälsar och tar mat ur handen, och gör även gärna en liten promenad på en utsträckt arm utanför buren, men litar ännu inte tilltäkligt på mig för att låta mig klia honom eller lyfta honom hur som helst.

Antu tar mat ur handen, men inte mycket mer, så honom får jag jobba lite mer med, men jag tror vi ska bli goda vänner på sikt :)

Nu väntar jag på den tredje flockmedlemen som ska ta sig från västerås till göteborg, sen blir mitt degusgäng komplett!

På bilden: Apollo

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

Casiopeia
0

Och lilla Antu

Casiopeia
1

Antu är väldigt förtjust i träröret jag köpt. Det och broccoli! Tungan ute

Casiopeia
0

Även Apollo påstår att vägen till en degus hjärta går genom magen…

mandyosv
0

ÅH VA GULLIGT ☼ ♥

Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur

Skittles_1977
0

Då har du nog kullbror och make till våra tjejer :) Stämmer det mandyosv? Grattis! :)

Skittles_1977
0

Alltså, make till Ninja och pappa till Kai, Vilma och Blu ;)

Casiopeia
0

#6 jaha, du har resten av familjen? Vad roligt! Vore kul att veta hur de är i tempramentet, särskilt Antus syskon. Antu är ganska blyg av sig fortfarande, men jag tycker redan jag ser små framsteg på den fronten.

Skittles_1977
0

Hans systrar är nyfikna och orädda. Det tog någon vecka bara för dem att vänja sig vid oss sen har det varit full rulle…De var också lite blyga i början. Har inte kunnat urskilja några personligheter än då de är tre och ser exakt likadana ut :) Vi försökte hitta tecken hos dem men det visade sig omöjligt :D De klättrar gärna på en när man står och diskar tex (vi har buren i köket) eller upp längs morgonrocken vid frukosten. De gillar att smaka på ens fingrar om man kör in dem i buren. Ingen av dem har lärt sig sitta stilla och mysa ännu, det är som sagt action hela tiden. Vi har haft dem sen slutet av oktober, så de har fortfarande gott om tid att lära sig det :) Har för mig att de är födda 14 september. Mamman, Ninja, är också nyfiken och snäll, hon gillar att gnaga på mina fingrar och naglar så fort hon får chansen. Hon skäller på de tre lika mycket som hon gillar med dem och de gör allt hon gör…Gnager hon på en pinne ska de helst gnaga på samma pinne, exakt samtidigt. Hon är lite dominant när maten kommer fram men det har vimlet med flera matskålar eller individuell matning samtidigt (vinbär fyra människor som kan ge dem varsin degupellets samtidigt). De älskar halvfulla toarullar och fyller gärna sitt tält eller sitt hus med remsor och jag fattar inte hur de får plats att sova därinne :D

Skittles_1977
0

Om du har Instagram så har jag några bilder på dem där, heter tanjahipp

Casiopeia
0

Vad roligt att läsa!  :D

Får beskriva pojkarna här bättre när jag lärt känna dom lite till.  Verkar vara härliga små personligheter i alla fall :)

Har dessvärre inte instagram dock…

MoaL
0

Otroligt söta små killar! Grattis! Skrattande

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

snailracern
0

Hej!

Kul, väldigt söta :)

Bor också i Göteborg och haft degusar i några månader bara. Dom är så härliga :)

Degu97
0

Var har du köpt dem? :)

Casiopeia
1

#12 Visst är dom!  Är fortfarande positivt överraskad över hur smarta och lättlära dom är!

Har ägnat en liten stund varje dag åt att vänja dom vid mig. Lockar med en liten godbit för att dom ska komma fram och ta den, och man ser verkligen fort hur dom lär sig.  När dom kom var båda rätt skeptiska, Apollo kunde ta en godbit ur handen på mig och göra en snabb utfykt på en framsträkt arm utanför buren. Nu håller jag på att lära honom att komma på inkallning och att hoppa upp i mitt knä när jag sitter på golvet. Han har inte helt gjort kopplingen mellan inkallningen och belöningen än, men han reagerar när jag lockar och hoppar frivilligt upp i knät och tigger godis, så det är bara en tidsfråga! han är inte förtjust i att bli upplockad, men det är inte heller några större problem att lyfta honom längre, (om han inte är på väg någonstans och blir sur, då sprattlar han så klart!)

Antu var mest rädd, han tog nätt och jämnt en matbit som jag höll mellan fingarna när han kom hit, och sprang iväg så fort jag kom i närheten eller gjorde något ljud.  Nu kommer han nyfiket fram när jag kommer in i rummet och kvittrar till svar när jag pratar med honom. Igår började han plocka godbitar ur min handflata som jag höll utanför buren för första gången, och idag gjorde han om samma sak med iver. Efter några försök satt han med alla fyra tassarna utanför buren i min hand.  Har gjort samma övning med skygga råttor och det har tagit flera veckor att göra samma framsteg, men det här har skett på mindre än en! :D

Om de fortsätter att låta sig dresseras i den här takten kan jag öppna degucirkus innan påsk ;)

Fast det är så klart möjligt att de inte var lika skygga i sitt förra hem utan att det bara tagit tid för dom att vänja sig vid mig, men oavsett vilket är det väldigt roligt att se, och jag tror de är väldigt kloka :)

#13 Det är två omplaceringar som kommer från mandyosv här på iFokus. Hon hade räddat dom från en barnfamilj som hade dom i en liten hamsterbur i en källare tillsammans med de som Skittles_1977 har nu. Det var en hona och en hane (Apollo) och deras ungar, två kullar om jag inte minns fel där Antu är från den äldre kullen…

snailracern
0

En del av mitt bygge är en voljär, en stor fågelbur.

Så den har en stor gallerdörr…och sen en mindre gallerdörr i den.

I början fick man öppna den stora…locka länge med godis för att nån skulle komma fram.

Nu är det mer att man får öppna den lilla, där 1½ degu får plats…och hålla handen för….annars dräller det ut degusar :)

hehe, lite överdrivet kanske…men de är kul att se och känna förändringen. Mat är effektivt :)

Degu97
0

Köpte mina två hanar också av mandyosv. Jag tror att de satt i samma bur som dina två hanar :)

jossan...
0

gud så sööta. jag har inga degusar själv men vet destumer om dom. hadde tänkt att skaffa ett par och dina bilder gjorde mig inte mindre sugenGlad

Gud vad bra jag stavar…

Casiopeia
0

#15 ja, de är inte svårflörtade när det gäller god mat direkt ;) Vad roligt att de blivit så sociala!

#16 Vad kul! Då är det säkert Antus kullsyskon du har då, antar jag? Hur är dom?

#17 Ja det tycker jag du ska göra ;)

Degu97
0

De är jätte nyfikna och busiga :) Det var inte alls skygga eller rädda när jag fick dem. De vågade att äta ur handen dagen efter jag fick dem och de klättrade upp i mitt knä och på mina axlar första gången jag hade ute dem :D De är verkligen härliga!

mandyosv
0

Hela släkten här! Så roligt!!!! Kul att allt går bra med allas degus! Antu & Apollo verkar ju trivas kanonbra!

Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:

Skittles_1977
0

Så här skrev mandyosv till mig i höstas Det var en hona och en hane och deras 4 söner, och mamman var dräktig igen och fick dessa ungar som nu är 5 veckor, strax efter hon flyttade hit, så jag han bara fixa bur åt hanarna, 2 hanar är redan omplacerade, så nu bor pappa + 2 äldre söner och en 5 veckors hane ihop i den buren jag har. och honan + hennes honungar i akvariumet." Mamma: Ninja (trol född 2011) Pappa: Apollo Kull 1 Hane: Pecan Hane: Pistage Hane: Hane: Kull 2 (14 sept 2012) Hona: Vilma Hona: Kai Hona: Blu Hane: Antu Rätt eller fel? mandyosv?

mandyosv
0

Rätt! Men jag kommer inte ihåg om Antu är från den första eller senare kullen Obestämd

Kan kolla med hon som köpte 2 pojkar innan antu & apollo blev ensamma kvar.,, om hon köpte Den yngre och en äldre eller båda äldre!

De två hanarna utan namn i kull 1 var först med att flytta och en av dem blev uppäten av deras katt :'( Men den andra lever med ny kompis!

Skittles_1977
0

Åh ja, kolla gärna, så kan vi få släkttavlan komplett!

Jessicahagstrom94
0

ååh vad söta dom är! jösses vad man saknar sina egna fyra småttingar när man går in på denna sida..

Skittles_1977
0

Nått nytt om syskonen utan namn?

mandyosv
0

#25 Hon har tyvärr inte svarat :(

cocos2012
1

Hej! Jag är mamma till Degu97 och min dotter köpte de äldre bröderna.