Rangbråk
Försökte hitta andra trådar med liknande ämnen men fick inte riktigt svar på mina funderingar.
Jag har alltså två pojkar tillsammans, de blir 1 år i slutet på april.
Antar att det är i denna ålder som rangbråket är som värst? För de småtjafsar hela dagarna, till och från. Rider på varandra, kuttrar och kvittrar, för att sedan ta en tupplur tillsammans i en hög. Sen börjar det om igen. På natten sover de tillsammans i sin korg fullproppad med mysig fleece. Så de kommer gott överens för övrigt.
Det har hänt ett par gånger att de boxats, men framför allt så rider de bara på varandra.
Antar att detta är helt normalt och okej, sålänge de inte visar några tecken på skador?
// Sofia
Hej!
Ja, det låter som ett helt vanligt beteende. Degus är som värst under tonåren vilka är ca mellan 5 och 18 månader. Så dina är ju mitt i denna fas. Men även en hel del fullvuxna degus kan hålla på så där med jämna mellanrum. Två av mina gör det i alla fall trots att de är 2 resp 1,5 år gamla.
Det är som du säger, de piper och kvittrar en hel del, boxar och jagar runt varandra, sedan rider den ranghögste på den andra och så börjar de klia varandra och gosa. Den tredje och ranglägste håller sig undan för det mesta.
Kritiskt blir det när de är helt tysta när de boxar och även försöker kicka omkull varandra. Gnisslar de dessutom med tänderna skulle jag hålla noga koll på dem. Det kan ändå sluta väl som vanligt men minst en av dem har blivit rejält irriterat på den andre.
Går man emellan för tidigt hindrar man de från att befästa sin rangordning. Då har de fortfarande något otalt med varandra och kommer till samma punkt igen vid ett senare tillfälle. Skulle de börja bita varandra och rulla runt som en enda pälsboll i buren är det dags att separera dem.
Nu skrev jag som vanligt mer än vad som efterfrågades. Men jag hoppades att du i alla fall fick svar på din fråga?!? 🙂
/Anne
Värd på Natural Horsemanship; www.ap-horsemanship.com
Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.
Tusen tack för svar :)
Antog att det var på detta vis, så jag ville egentligen bara dubbelkolla.
Än sålänge är det bara småtjafs, men jag håller helt klart ett öga på dem!
// Sofia