Avla på degu, hjälp/tips?
Hej, Jag vill ta en kull med mina degus och har läst om avel och sådant ordentligt, men jag behöver lite tips och råd innan jag stoppar ihop dom.
1. Ska man stoppa in honan till hanen eller tvärtom eller annan bur?.
2. Hur vet man att honan inte är "parningsvillig?".
3. Ska honan bo själv i en egen bur när hon är dräktig eller kan hon bo ihop med en hona och sedan säras på nån vecka innan ungarna föds?
Sedan försöker jag komma på nå fint/ bra uppfödarnamn till min uppfödning så kom gärna med förslag!
1. De ska sättas på neutral mark och oftast kan man inte bara sätta ihop dem utan man måste ta det långsamt fram som det gäller med en vanlig ihopsättning.
2. Först och främst ska man tänka på om honan är i rätt ålder för att paras? Helst ska det inte vara yngre än 1år. Sen kan det ta upp till ett år innan hon bestämmer sig för att parning är okej, men i vissa fall går det jättesnabbt.
3. Det beror ju helt på hur mycket plats du har.. hade hon någon kompis sen innan och hade hanen de? Hon kan utan problem bo med en tjejkompis bara hon är alfahonan i buren. Men har hon bott ihop med en hane en längre tid så tar det ju även tid att få ihop henne med hennes gamla kompis. Direkt när honan har fött ungarna så kan hon bli parad av hanen så om man inte vill ha fler kullar så bör inte hanen bo kvar om han inte är kastrerad.
När det gäller degusar måste man framförallt tänka på att dom kan leva länge och de är inte alltid så lätt att få dem sålda då de fotfarande är ett så ovanligt djur. Därför måste man ha gått om plats ifall alla ungar skulle bli kvar. Sen är det väldigt viktigt att kolla på föräldrarnas bakgrund och gener om de verkligen är bra avelsmaterial.

Har honan en kompis mår hon bäst av att få bo tillsammans med henne under dräktighet, förlossning och barnuppfostran. Kompisen kommer hjälpa till massor med de små! Dock är det ju som redan nämnts inte så troligt att du bara kan sätta ihop honan m hanen, de parar och sen är saken fixad, utan hanen och honan kommer behöva bo ihop en period (allt från dagar till år) och är honorna särade på en längre tid så att det behövs en ny introduktion så skall det INTE ske då hon är dräktig!
Avla degus är allt annat än lätt i alla lägen och något man verkligen bör tänka igenom noga innan man ger sig in i.
Johanna har gett dig bra svar (även om jag inte sett några "alfa"-djur i mina grupper)
honan som jag bestämt att avla på bor just nu ihop med tre andra honor, plats, tid och burar har jag gott om och har tänkt igenom saken ordentligt, men tycket det är bra med lite extra tips innan jag verkligen ska stoppa ihop dom så det är 100 % säkert att allt går rätt till.
Jag lägger ner hela mitt hjärta på mina djur och vill att allt ska gå rätt till innan jag ens bestämmer mig för att ens ta någon kull, så är så tacksam för alla tips och svar ni har gett mig :)

Om jag hade en grupp på 4 honor där jag bara ville avla på ena honan skulle jag nog inte räkna med att kunna få ihop gruppen igen. Skulle nog låta hanen och honan gå ihop fram tills nedkomsten och då snabbt plocka ut hanen för en vecka och sen stoppa tillbaks honom och hoppas att det inte blir en parning omedelbart (enligt degutopia skall det inte ske, men jag har fått en kull så tätt inpå trots serepation). Sen när ungarna är gamla nog att skiljas från mamma får pappan flytta ut m sönerna o så skulle jag spara minst en dotter som sällskap till mamman.
Det kan gå att föra ihop dem alla igen, men jag skulle verkligen inte lita på det.
Problemet är väll då att jag bara har två hanar och ifall den hanen ska få bo med honan så vet jag inte hur jag ska göra med den andra hanen, men om man eventuellt tar kull på två honor då blir ju ingen av dom ensam då båda hanarna får bo med varsin hona. Det skulle nog kunna funka?
Det kommer inte funka. Vad gör du då när dom fått sina kullar? Ska hanen bo kvar? Då har du kull på kull på kull och utsätter honan för stora påfrestningar. Eller hade du tänkt sätta hanen själv när hon fått ungar? Då blir han ensam och det mår han knappast bra av.
Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering
www.kristallens.wix.com/kristallens
Sajtvärd på degus.ifokus

#5 skulle väl funka, men det lär bli en väldans massa burar för dig. Viktigt är dock att ta bort hanen så fort honan föder, sen skall det som sagt vara skapliigt säkert att sätta tillbaks honom igen efter ca en vecka för att låta de bo tills ungarna är gamla nog att lämna mamman. Eventuellt kan det gå att få ihop hanarna igen och isf skulle jag testa att få ihop de två mammorna, men jag skulle verkligen inte lita på att det går att få ihop alla igen utan man får nog vara beredd på att få en massa burar (2 honor i en, 1 mamma + dotter x 2 burar, 1 far + son x 2burar). För mig känns det väldigt drygt, men det är ju lite olika vad man är villig att göra för att kunna avla.
Hur blev det med avlandet?:)
Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering
www.kristallens.wix.com/kristallens
Sajtvärd på degus.ifokus