Hur många?
Hur många degus kan man ha i en bur som är 142hög 93bred och 62djup?? Vet att två degus ska ha 0,3kvm + 0,15kvm för varje extra som bor där enligt lag (om jag inte minns helt galet) men är mer intresserad av vad ni tycker då jag tycker att dom lagliga måtten är alldeles för galet smått.! :)
Sant, men de lagliga måtten är inga rekommendationer heller..det måste man komma ihåg! De är skämsmått och hur litet det är acceptabelt enligt lag att djuren får bor,
Här finns en bra sida där man kan skriva in måtten på sin bur så räknar den ut hur många degu man kan ha (inte enligt lag utan vad som faktiskt rekommenderas av kunniga deguägare, men såklart är ju större desto bättre i alla lägen). http://www.octodons.ch/rechner/?lang=en
2-6 degus fick dom det till! :) Max tre då kanske.. Känns som det skulle bli lite trångt med fler! :)

#2 lagligt får du ju ha max 3 i den buren, så fler vore inte direkt lämpligt.
Jag tycker att måtten som krävs till degus är helt ok faktiskt. Det är för litet m bara 0,3 kvm tycker jag, men har man en större bur så tycker jag den ytan som krävs för varje enskild individ oftast är tillräcklig.
Min bur (100h, 65b, 150l) rymmer lagligen 6 degus (som inte är i avel). Enligt den sidan som #1 länkade till var min bur lagom till 2-8 degus och enligt degutopias uträkning upp till 7degus (hon rekommenderar inte fler djur i en och samma grupp!). Själv tycker jag att den är alldeles perfekt för de 6 som bor i den. Det skulle funka med de 6 + en kull ungar oxå (vilket är lagligt, dock inte fler kullar).
Men går det att ha tre st i den? Eller kan det bli mycket bråk om dom tycker det är för trångt? Är nybörjare på degusar så sitter och försöker lära mig så mycket som möjligt. :) Gud, jag är så hiskeligt dålig vad det gäller burmått och hur stort det måste vara.. Man vill ju alltid ha så stort som det bara går. :)
Nu skäms jag lite, kollade inte upp sidan så noggrant som jag borde gjort innan jag postade den! Lyssna på smurfan hon har bra erfarenhet av degus, jag själv är också nybörjare! Haft degus ett år bara
Annars så är min uppfattning att burstorleken inte är LIKA viktig om man aktivt berikar och sysselsätter degusarna, exempelvis låter de springa fritt någon/några timmar per dag eller erbjuder mycket sysselsättning inne i buren. Exempelvis kan en mindre men berikad bur vara bättre än en stor bur som bara innehåller några hyllor, matskålar och ett hus. Däremot är det lättare att berika en större bur på ett bra sätt….hmm blev lite flummigt nu men du kanske förstår vad jag försöker få fram? :P
#5 Jadå, jag förstår vad du menar! :) Tyckte väl att 6degusar var lite många.. :P Jag är ju lite mer van vid burmåtten till marsvin så det blir lite svårare när det är på höjden tycker jag. :P Men vad är bäst, gallerbur eller hemmabyggd bur i trä? Det blir ju inget hemmabygge första buren men sen blir det nog det! :)

#6 vad som är bäst bur beror lite på vad du själv tycker. Själv har jag föredragit hembyggt framför gallerbur, men bäst är helt klart terrariet vi har nu!
Marsvin o degus har ju samma bottenkrav, så just det är ju ingen skillnad. Dock helt tokigt litet för marsvin ju!
Just för att den buren du nämner är så hög skulle jag lätt kunna tänka mig att ha tre i den. Tänk bara på att inreda den smart. Ett fall på över en meter är inte så bra tex!
#7 Ja, det kan jag ju hålla med om, skulle ju aldrig ha 3 marsvin med dom bottenmåtten! Min dröm är ju att ha en ombyggd garderob sen.. En sån dubbelgarderob så dom har både mycket golvyta och att man kan bygga mycket på höjden med olika plan och så! :) Men precis i början får det nog bli gallerbur! :) Ska bara beställa buren så får nog tre pojkar flytta in i det så kan man ju ha den som extrabur sen! :)