Degus iFokus

Degus

Etikettbeteende-hantering
Läst 978 ggr
zatanica
2013-03-13 21:56
0

Bråk?

Hur pass vanligt är det att degusar börjar bråka så att man måste sära på dem?

När det händer är det då par/grupper med hanar eller honor som bråkar mest så man måste sära?

Vid vilken ålder är det vanligast att de börjar bråka så man måste sära på dem?

Om ett par degusar börjat bråka är det då kört att någonsin ha dem tillsammans igen?

Michaela02
2013-03-14 18:26
0

Hej Mins degusar brukar idland också bråka men jag särar inte på de. De blir vänner efter ett tag eller en dag ungefär.

hhejlollo
2013-03-15 11:47
0

Liksom oss människor kan även degus bli irriterade över saker eller på andra och då kan dom bli sura på varandra men så länge det inte ryker päls eller nån får sår så är det ingen fara och då är det viktigt att inte sära på dom! Skulle det dock bli så allvarligt att dom bits och sår uppkommer eller pälsryckning så får man lov att ingripa

Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering

www.kristallens.wix.com/kristallens

Sajtvärd på degus.ifokus

zatanica
2013-03-15 12:27
0

Har ännu inga degusar, därför jag forskar på för att bli redo den dagen jag skaffar.

Som du skriver hhejlollo vet jag redan, gäller ju alla djur som går ihop.

Även vi människor är ju djur 😛

Läs mina frågor igen, tyckte jag skrev klart och tydligt och jag utgick i frågorna att det var så pass att tussar flyger och blodvite uppstår. Kanske skulle vart mer klar med det.

hhejlollo
2013-03-15 12:44
0

Trött jag blir. Jag hade för mig att det var du som frågade om man skulle sära på dom om dom bråka, därför läste jag inte. Det är inte vanligt att dom börjar bråka så pass att man måste sära på dom. Det kan hända men dock i extrema fall då vissa individer helt enkelt inte funkar ihop eller för dom har svårt att bestämma rang. Olika. Vid introduktion av vuxna degus, ingen specifik ålder. Nej det är inte "kört" att få ihop dom. Tålamod är det som gäller.

Sajtvärd på degus.ifokus

zatanica
2013-03-15 14:53
0

Ok tack för svar, då låter det ju som att det är relativt ovanligt att de bråkar så pass att de måste säras på.

Ja inte lätt när man blandar ihop inlägg 🙂

Har du några andra tips och råd man ska ta reda på och läsa på om innan man skaffar degus?

Har ju läst om föda, socker, diabetes mm, lät jobbigt först, men kom sedan på att det är ju hur enkelt som helst.

Bara att tänka lite kanin ungefär, dem ger man ju inte heller så mycket socker och deras basföda är hö.

hhejlollo
2013-03-15 17:02
0

Ja det med sjukdomar är egentligen det viktigaste men det är ju alltid bra att ha läst om allt, tex ursprung osv. Har även skrivit en artikel om hur du får din degu tam, det är egentligen som man gör med alla andra djur med men kan vara bra att läsa och ta hjälp av i vilket fall!:) Är det något mer du undrar över är det bara fråga!:)

Sajtvärd på degus.ifokus

zatanica
2013-03-15 23:49
0

Ska läsa den artikeln, har nog missat den, bra att veta att det bara är att fråga på 🙂

har hittat degutopia som jag håller på att lusläsa, riktigt bra sida.

hhejlollo
2013-03-16 07:44
0

Ja degutopia är den bästa sidan helt klart! Har du tingat några degus än eller letar du?:)

Sajtvärd på degus.ifokus

zatanica
2013-03-16 11:27
0

Nä har inte tingat några, ska bestämma vart de ska få bo först och om det blir hemmabygge eller ett terrarium.

Funderar lite på att bygga om en kattvind som vi har till dem.

Skulle vilja ha en augoti och en augoti vittecknad tror jag.

hhejlollo
2013-03-16 11:53
0

Okej! Det låter bra!:) Det är toppen att du tar reda på allt och planerar innan köpet! Inte många som hör det tyvärr!

Sajtvärd på degus.ifokus

zatanica
2013-03-16 12:02
0

Är ju lite tråkigt att det är så många som mer eller mindre impuls handlar djur. 

Tycker man har det ansvaret att läsa på så mycket man kan först, för då kanske man märker att just de djuret kanske inte alls passar för en själv utan hittar något som passar bättre.

Jag har dessutom ett jätte intresse av att försöka göra så naturliga miljöer som möjligt för djuren, jag tycker det är kul och det är oerhört uppskattat av djuren.

zatanica
2013-03-16 12:04
0

Vet du föresten om det går bra att ha gamla tallgrenar där barken har trillat av och när de har blivit alldeles torra och fina. (hoppas du vet vad jag menar)

hhejlollo
2013-03-16 13:25
0

Ja absolut! Jag tycker som du, att man har ett ansvar men tyvärr är det inte många som tänker så:/ Tror inte tall är bra tyvärr, kommer inte ihåg exakt vilka slag som är farliga men jag använder bara rönn och äpplekvistar! Dom älskar det!

Sajtvärd på degus.ifokus