Degus iFokus

Degus

Etikettsjukdomar-skador
Läst 857 ggr
deedee
2013-03-16 10:37
0

Problem igen :(

Suck! Nu har en av de nya omplaceringstjejerna, Mir, magrat av. Hon är fortfarande ganska pigg (nästan lite väl hyper…) och ser ut att äta en del hö. Men jag misstänker problem med tänderna igen. Hela förloppet påminner så mycket om Boyes insjuknande. Har ringt som en galning för att få tag på Blå stjärnan, och kom äntligen fram nyss. Men de har INGEN gnagarkunnig inne nu under helgen. Så det går inte att kolla eller fixa tänderna eller undersöka henne ordentligt öht… 

Och tid fick jag inte boka heller. Så det blir att få i henne så mycket mat som möjligt och se till att det är varmt i rummet (hon verkar ha börjat frysa som Boye gjorde). Så får jag väl åka dit på måndag förhoppningsvis. 

Åh, suck. /orolig

ähnchen
2013-03-17 20:08
0

Åh nej! Hur mår lillan nu?? Så tråkigt när vet inte har någon på plats för alla djurslag. Just när det gäller dessa små figurer kan det ju gå så himla fort… Peppa, peppa! Här hålla alla tummar och tassar som vi kan komma över!

/Anne

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

deedee
2013-03-19 10:43
0

Hon mår bra, dvs. inte nedsatt AT. Men fortfarande mager och verkar inte äta lika mycket hö som de andra. Jag fortsätter stödmata och ska försöka få tid i veckan. Ja, verkligen frustrerande om det skulle hända att jag behöver åka in akut och veterinären på plats inte kan ge den vård som krävs…

Casiopeia
2013-03-21 10:37
0

Fy, vilken otur! Håller tummar och tassar för att det ska gå bra!

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

marsala
2013-03-21 19:35
0

Hur gammal är hon? Avmagring och dålig aptit kan vara diabetes. På Apoteket kan man köpa urinstickor att testa med. Är det socker i urinen så ändras färgen. Dricker och kissar hon mycket?

deedee
2013-03-22 00:34
0

Vi var hos veterinären idag och döm av min besvikelse när de, efter att ha kollat tänderna, säger att det "nog är organsvikt" och ber oss åka hem. Jag frågar om det finns ngt mer de kan göra, men det kan de tydligen inte. Inga prover, ingen koll på bajs/urin etc. Mailade därför Mälarens smådjursklinik (som ska vara kunniga) och fick som svar att man visst kunde t ex. ta blodprov (en droppe räcker) och kolla manuellt efter infektion (och prova att ge antibiotika) och även röntga för att söka efter eventuella synliga fel. Ska ta och ringa Blå stjärnan i nästa vecka igen… och be dem lova att de ska göra det ovan. Känns som en dödsdom :( Att det inte finns mer utredningsmöjligheter för smågnagare i det här landet…

#4: Hon är två år, men dem hon bott hos tidigare verkat ha varit frikostiga med morötter och annat. Ska prova med sticka! Jag tycker att hon eventuellt dricker lite mer än hon borde.

marsala
2013-03-22 01:35
0

Om det är diabetes är det heller inget att göra. Jag har aldrig hört om smådjur som får insulin. Hoppas det är något övergående. Önskar er lycka till!

ähnchen
2013-03-22 19:26
0

Hur länge har du haft henne förresten? Eftersom du skriver "en av de nya omplaceringstjejerna" låter det som om hon är ganska nyinflyttat?!?

Om hennes förra ägare var frikostig med morötter etc vilket du högst troligen inte är, kan det vara så att hela hennes magsmältningsapparat reagerar på den ändrade kosten. Den är då van vid att få vissa mängder socker och protein som han helt plötsligt inte längre får. I detta fall borde det gå över när kroppen vänjer om sig så småningom.

Det är bra att få henne undersökt ändå för att utesluta så mycket som möjligt. Så länge hon äter och är vaken, dvs. med om allt som pågår runt omkring henne är det ju ett bra tecken. Även om hon skulle ha diabetes vilket man inte kan behandla hos de små kan hon leva ett långt och lyckligt liv så länge hon inte utsätts för kost med socker i. Och i så fall är det bättre om hon får kraftfoder i små mängder flera gånger om dagen istället för allt på en gång för att hålla intaget på en jämn nivå som kroppen kan hantera.

En annan tanke: ser hennes avföring normal ut?

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

deedee
2013-03-25 23:45
0

#6 Tack!

#7 Jag har haft henne i nästan precis en månad. Och det tidigare "jourhemmet" verkade inte ha så bra koll tyvärr. Det låg flera morotsbitar i buren och jag såg inget hö…

Om det är som du säger, att hon mest reagerar på foderbyte, så känns det ju fantastiskt. Jag håller tummarna för det. Nä, av mig har de fri tillgång till hö samt får 1-2 selective-pellets om dagen (per degu). Men just Mir får flera givor med pellets per dag nu. Jag har börjat trappa ned samt försökt synka så att hon har ätit hö precis innan (vill att hon nöter ordentligt på tänderna samt att hon inte står hungrig och väntar på pellets och struntar i höet). 

Ja, bajsplupparna har rätt storlek och färg (vad jag kan avgöra).