Degus iFokus

Degus

Etikettbygga-skapa-eget
Läst 4370 ggr
PoizonBite
2

Mitt burbygge!

Nu ska jag ta och börja bygga om en nyköpt garderob. Tänkte mig tre våningar samt akvarium i botten. Jag hoppas att det blir bra! Än så länge så ser det ut så här:

PoizonBite
0

Någon som har tips på vad jag ska använda för träslag till hyllorna? :)

PoizonBite
0

Tänker även bytta egna stegar osv. Vad bör jag använda för trä? :)

Roxie
0

Vad blev det för mått nu då? Löste det sig? :)

Du kan använda vanligt furu-virke som hyllplan, eller tjockare plywood.

// Sofia

PoizonBite
1

Måtten blev tillslut 80x50 :) Puttade sängen närmre fönstret så att jag skulle få plats med en bredare bur^^

Roxie
1

Ah vad bra! :) Men vad är det för höjd? Tänkte att det kanske blir trångt med 3hyllplan. Min bur är 180 hög och jag har 3hyllplan plus akvarie i botten. Det får ju inte vara mindre än 40cm mellan hyllplanen menar jag :) Ska du sätta nät i dörrarna? Eller glas? Spännande att se hur bygget går! :)

// Sofia

PoizonBite
0

Jaha, då får jag nog tänka om^^ Trodde att det fick vara 30 cm mellan hyllorna! Då får jag nog ha två hyllor eftersom jag ska ha ett akvarium i botten. Garderoben är 124 cm hög :)

Adrina
0

Så roligt, det här kommer säkert bli kanonbra! Glad Tänk bara på att den skivan i mitten kan du inte ta av helt eftersom då förlorar taket stabiliteten, så ha kvar ca. 5 cm av den. Det har jag också på min. Hur mycket kosta garderoben och var är den köpt? Glad

PoizonBite
1

Tack för tipset! :) Jag köpte den på Erikshjälpen för 175 kr :)

PoizonBite
1

I helgen tänkte jag gå ut i skogen för att hitta bra pinnar och grenar som jag kan ha i buren. Någon träsort jag bör undvika eller kan jag plocka vad som helst? :)

Adrina
1

Plocka bara; hagtorn, hassel, lönn, lind & äpple.

Dem flesta kan orsaka irritation i hals/luftväg hos dem och är giftiga.

PoizonBite
0

Okej, tack!

PoizonBite
1

Vi har ormhassel i trädgården, funkar det? :)

PoizonBite
2

Idag har jag och mor min satt dit en ny baksida, sågat hyllorna och tagit bort dörrarna (som även de ska sågas till).

vevve89
0

Myys!

Adrina
0

#12 Ja det funkar Glad

Superfint! Ska du måla utsidan i vitt också?

PoizonBite
0

Tack! Det ska jag :)

PoizonBite
0

Idag har jag och mamma sågat till dörrarna och spacklat dem. Jag slipade även utsidan av garderoben, så nu är de färdiga för målning!

PoizonBite
1

Idag grundade vi garderoben och ska snart på med ytterligare ett lager. Ingen brådska med det eftersom jag ändå inte får akvariet förrän efter jul någon gång :)

PoizonBite
1

Nu har vi kommit riktigt långt! Mamma passade på att forstätta med skåpet när jag var hos farmor och farfar så nu ser det ut så här;

Adrina
0

Ser himla bra ut ju! Kanon!

PoizonBite
1

Jättenöjd hittils! Allt som saknas nu är att sätta dit hyllorna, hasparna samt akvariet och inreda! :D

PoizonBite
2

Bara akvariet och inredningen kvar!

Roxie
0

Jag skulle tipsa er att sätta en kant på hyllplanen, annars kommer ni ha spån i hela rummet ;) Supersnyggt annars!!

// Sofia

PoizonBite
0

hahah, tack^^

MoaL
0

Jättefint! Skrattande

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

PoizonBite
0

Tack!

panini
0

Jättesnyggt! ;D

Roxie
0

Tänk på att de gnager på det mesta. Det är nog inte så bra om de börjar gnaga på hyllplanen eftersom de är målade, men det är ju bara att du håller koll :) Ska bli kul att se hur du inreder sen! :)

// Sofia

panini
0

Jag har tyvärr inte läst vad du har skrivit, men ska du ha ett akvarium längs ner..? :D

PoizonBite
1

Hyllplanen är inte målade utan köpta i vitt (antar att den är en yta som sätts på, för målad är den inte). På hyllplanen kommer jag ha tidningspapper och sedan spån, så jag tror inte att de kommer kunna gnaga på själva hyllan. Ja, jag kommer ha ett akvarium längst ner :)

PoizonBite
4

Nu har Kurre flyttat in!

Roxie
0

Snyggt blev det! :)

// Sofia

panini
0

Riktigt snyggt! ;D

Men åker inte spånet från hyllorna ut på golvet, bor Kurre själv? :) Han är jättesöt! <3

Adrina
0

Det blev väldigt stilrent & fint! Bra jobbat. Jag tycker också att en massa spån borde åka ut?

PoizonBite
0

Det gör det^^ Åker ut spån alltså. Men vi ska sätta upp en liten kant så det blir nog bättre då :P

Casiopeia
0

Snyggt!

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

PoizonBite
1

Jag ska köpa ett nytt hjul till min älskling. Funderar lite på diametern.. De säljer för råttor (20 cm) och för chincillas (29 cm). Vilken passar bäst till en degu? :)

Roxie
0

Minst 29! Inte mindre.

// Sofia

Roxie
0

Minst 29! Inte mindre.

// Sofia

Casiopeia
1

Skulle säga att 20 cm är på tok för litet för råttor med, och att 29 låter väldigt lite för en chinchilla, så dom där tillverkarna tar verkligen inte i..!  Obestämd

Ju större hjul destå bättre egentligen, tanken är ju att de ska ha en så rak rygg som möjligt när de springer för att inte utveckla ryggproblem. Fast större hjul än 29 har jag dessvärre inte hittat…?

Roxie
0

Jag tycker också det är galna mått. Är guldhamsteruppfödare (dock inaktiv nu) men jag har alltid haft 20cm-hjul till mina. Ibland är det för litet för dem med.

// Sofia

Adrina
1

Finns hjul på 32 cm, dessvärre gallerhjul. Jag har ett sådant och lindar om de med papp varje vecka.

Casiopeia
0

#42 Vart har du köpt det?

MoaL
1

Buren ser jättefin ut! Skrattande

Vad gäller hjul så ska det vara åtminstone omkring 30 cm. Råttor ska överhuvudtaget inte ha hjul, såvida inte hjulet är enormt stort (och så stora hjul säljs inte). De ska kunna springa med svansen rak efter sig, annars springer de med helt fel ställning och skadar ryggen.

Mvh,
Moa

Casiopeia
0

Är det så att råttor lättare skadar ryggen än degusar pga av svanslängden? Det låter ju rimmligt, har inte tänkt på det innan. Tänkte att det stora problemet med hjul handlade om att ryggraden på gnagare är konvex medan hjulet är konkavt vilket tvingar ryggen att räta ut sig på ett onormalt sätt vilket orsakar skador, men det är klart att om svansen dessutom böjs uppåt blir det ytterligare påfrestning. Det är ju inget bekymmer för degusvansar direkt.. :)

Har varit lite skeptisk till hela den här hjulgrejen just för att jag kommer från råttvärlden där det är väldigt tabu, men det känns ju bättre om det nu inte är lika skadligt för deguns anatomi…

MoaL
1

#45 Svansen är en förlängning av ryggraden, och degus och råttor håller sin svans väldigt olika. En degus har ju gärna sin svans böjd i en båge upp mot ryggen helt naturligt, medan en råtta normalt sett bär sin svans rakt ut efter sig. Dessutom har råttor, precis som du säger, betydligt längre svans. Om en råtta springer i ett hjul tvingas den lyfta upp svansen på ett onaturligt sätt för att den inte ska slå i hjulet, och den tränar och utvecklar då helt fel muskler. Det kan bli så illa att de utvecklar hjulsvans, vilket innebär att svansen "fastnar" i samma läge som den har när den springer i hjulet. Se bilder här: 1 2 3

Det sjuka är att utanför Sverige tycker många råttägare att det är gulligt och sött. Obestämd

Råttor är dessutom så långa i vuxen ålder att hjulen som finns på marknaden inte alls passar dem ens om man bortser från svansen, och de kan gott få smärtor i musklerna från nacken och ned till svansen av den onaturliga ställningen.

Degus däremot springer på ett annat sätt, och har inte heller samma kroppshållning som råttor. Dock är det viktigt att man har så stort hjul som möjligt för att inte heller de ska böja sig alldeles knasigt när de springer. Glad Jag förstår din tveksamhet dock, jag kände likadant i början eftersom jag också hör till råttvärlden (har haft råttor i tio år), men så länge hjulet är stort nog mår degus bara bra av att få ett hjul som de kan springa av sig i. Råttor är ju väldigt bekväma av sig och ligger helst och slafar på någon hylla eller i någon hängmatta, men degus däremot har ju kroniskt myror-i-kroppen-syndrom. Tungan ute

Mvh,
Moa

Adrina
0

Helt OT men kan man ha flying saucer till råttor?

Casiopeia
0

Ja det har jag märkt, väldigt rastlösa små djur! :D

#47 Det borde man kunna, fast jag undrar hur intresserade de skulle vara…? Tror risken är större att de skulle föredra att gnaga på den än springa på den :)

PoizonBite
1

Nu har jag köpt ett motionshjul till Kurre och han älskar det! Det tog inte mer än 2 minuter innan han var i och sprang i det efter att jag ställt in det :D

jossan...
0

gud vad fin. nu får dom det rymligt.

Gud vad bra jag stavar…

Roxie
0

#49 hittade du något bra? :)

// Sofia

PoizonBite
1

#50 Det fick bli det enda "okej" som fanns i denna "lilla" stad som inte vet vad en degu är för något^^

Casiopeia
1

#52 jag köpte mitt på ebay annars, det är ofta billigare än att köpa i zoobutik :)

PoizonBite
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu är listerna/kanterna äntligen uppsatta!! :D

MoaL
0

#54 Snyggt! 😃👍

Mvh,
Moa

PetitePuma
0

Åh gud vad fint! Har funderat på att bygga i min garderob, men hur gör man? :)

PoizonBite
0

Improviserar^^