Degus iFokus

Degus

Etikettsjukdomar-skador
Läst 909 ggr
thenewbreed
0

Hjälp!

Senaste tiden har jag känt att min ena degs har blivit rundare om magen men inte tänkt så mycket på det liksom.

Jag väger dem lite då och då och tänkte att nu är det dags, det här känns inte bra. min lille Aston är alldeles för spinkig, har 'fettig' päls liksom.

När jag köpte dem så vägde marmite 10 gram mer än aston och så har det varit fram tills nu.

Marmite väger 240 gram och lille aston väger 195 gram. Alltså gått ner 3 gram sen jag vägde honom sist. 

jag kollade tänderna och såg att de var ljusgula, men liksom han äter som vanligt så det verkar inte som att de är för långa eftersom han äter både hård och mjuk mat. de båda bor i olika burar på grund av bråk men får samma foder, vatten och hö. 

Någon som har tips, eller är det veterinären som gäller? :(

Medarbetare på bildredigering! :)

thenewbreed
0

snälla :(

deedee
0

Jag tycker att det är lite svårt att förstå vad du upplever vara problemet? Har en degus gått ner i vikt? Har han bara gått ner 3 gram? Eller menar du 30 g? Om du misstänker att en degus är sjuk ska du boka tid hos en gnagarkunnig veterinär snarast! Viktnedgång blir snabbt farligt hos så små djur. Och om det är 30 g så är det en stor viktnedgång som absolut ska undersökas. Och tandproblem sitter sällan i just framtänderna, utan ofta i kindtänderna. Det kan en veterinär undersöka. 

När särade du på dem förresten? Om det är nyligen kan ju det ha varit en stressor som bidragit till viktnedgång.

Själv kan du stödmata den magre med bra pellets (dvs, utan socker, melass etc. t ex Selective) flera gånger om dagen. Men som sagt, boka tid. Det är bättre att kolla en gång för mycket.

Lycka till!

thenewbreed
0

#2 nej han har inte gått ner i vikt han har inte gått upp i vikt bara. Stått stilla i vikten jättelänge. 
Och man märker stor skillnad på hans gammla burkompis.
Nej jag särade på dem i julas "/
Tack för hjälpen!

ähnchen
0

Att han har stabil vikt är bra egentligen. Frågan är om den ena är tjock eller den andre tunn. Är de av samma kull borde inte skillnaden vara så stor.

Jag har två killar från samma kull som ligger på 200-210 g och en från en annan kull som ligger på 230-235 g. Men han är större så han får väga mer. Viktigt är att de ser sunda ut och rör sig som vanligt. Degus är pigga djur så man borde märka snabbt om en är mycket lugnare än vanligt.

Det som jag reagerar mest på är att han "har fettig päls". Har det alltid varit så eller har det hänt nyligen? Som #2 säger, är det tänderna (de bakre) kan bara veterinären kontrollera dem. Men eftersom han inte har gått ner undrar jag om det är problemet. Det kan enbart du avgöra. 🙂

Lycka till!

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.