Degus iFokus

Degus

Etikettbeteende-hantering
Läst 720 ggr
Roxie
1

Kal fläck av putsning?

Som jag skrev i ett annat inlägg så har jag två tonårspojkar som börjar bli könsmogna här hemma. De kivas och rider på varandra titt som tätt för att sedan sitta och mysa och ta hand om varandra.

Den hane som just nu är underlägsen har fått en kal fläck på högra övre sidan av nackslutet, början på ryggen. Han har även en påbörjad skavd fläck på vänstra sidan.
Den överlägsne hanen rider för det mesta på denna, och även när de sover så ligger han överst.

Är detta något som är vanligt bland degusar?

Fläckarna är inte röda eller irriterade på nåt sätt alls.

// Sofia

ähnchen
1

Ja, det låter som om pälsen har bortputsats… En av mina är också duktig på det. Han är ganska lättstressat och har perioder då han putsar sig själv och sina kompisar tills alla har kala fläckar någonstans. Just nu har han själv en kal fläck på bakre benet, en av de andra har en på ryggen och den tredje små ställen på öronen. Ställen är rena och fina och jag har sett honom hålla på och putsa på just de ställen. Ingen av de tre har sina fina svanspenslar kvar eftersom han har knaprat bort spetsarna…

Det är svårt att få en stressat degu att lugna ner sig när man inte har hittat orsaken än. Jag letar fortfarande. Ibland hjälper mer sysselsättning, ibland är det bättre att låta honom vara ifred osv. Bara det att bli könsmogen och behöva befästa rangordningen hela tiden kan vara påfrestande. I så fall kan man bara vänta ut det.

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Roxie
0

Tack för ett bra svar :)

// Sofia