Degus iFokus

Degus

Etikettavel
Läst 910 ggr
PetitePuma
0

Bli dräktig?

Hej! Jag har funderat på att låta min ena degu få ungar någon gång. Just nu är hon drygt ett år, så jag väntar i alla fall ett år till tror jag. Min fråga är; hur funkar det? Hur tar man hand om dem? Innan det risk att den andra äter upp dem? Att det blir bråk? Ska man hjälpa till under graviditeten/förlossningen? Har haft möss en gång med bebisar, men det var när jag var liten och oförberedd. Tips? :) /M

hhejlollo
1

Det första du ska fråga dig själv är: varför?

Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering

www.kristallens.wix.com/kristallens

Sajtvärd på degus.ifokus

PetitePuma
0

Det var inte frågan, men- eftersom att jag är intresserad av djur och avel.

hhejlollo
1

Resten verkade försvinna. Du bör först fråga dig själv varför vill jag ta en kull? Avel är ibland inte det roligaste. Honan utsätts för stora påfrestningar och det är inte alltid säkert att det går som man vill/önskar. Du kan läsa om Johanna på Midgårds första kull här på Degu.ifokus. (Majas kull) Sen om du ska försöka dig på handparning avgör du men det är inte vanligt att det funkar. Har du hanen ihop med honorna kommer antingen endast den dominanta honan bli dräktig, eller båda två. Det finns alltid en risk att ungarna äts upp, tex kan det vara sjukdomar som spelar in. Det är viktigt att låta mamman vara ifred med ungarna tills dess att dom kryper ur boet, ett undantag kan vara att din degu verkligen litar på dig! När hon börjar föda ska du låta henne vara! Du ska inte hjälpa till om du inte ser att något är fel. Det brukar inte vara någon risk att det blir bråk om honorna sitter ihop innan, under dräktigheten och efter. Däremot finns det aldrig någon garanti. Sen är det många frågor man bör ställa sig själv: har jag råd? Har jag tiden? Har jag tillräckligt stor bur? Var vill jag komma med att ta denna kull? Har jag plats att ha kvar alla om dom inte blir sålda? Kan jag åka akut till veterinären om komplikationer uppstår? Och massa annat! Jag tycker det är bra att du kollar runt innan du tar en kull:) Är det något jag glömt svara på så fråga igen:)

Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering

www.kristallens.wix.com/kristallens

Sajtvärd på degus.ifokus