Låna/köpa hane?
Hej!
Jag börjar bli desperat på att hitta en hane till mina tjejer. Inte ens på Houten fanns det vittecknade. Har tom försökt via imazo nu, men de har bara blå och agouti.
Finns det någon som har en vittecknad hane att sälja eller låna ut? Eller bara en riktigt bra hane, som kan få bo med mina tjejer ett tag, och sen ev flytta hem med en son?
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Du behöver inte nödvändigtvis en vittecknad hane. Det är ju dominant så har mamman det, kan ungarna bli fint tecknade ändå. ;)
Annars letar jag hane för precis samma ändamål till syster här hemma.

Jo, precis, det är därför en icke tecknad duger, men då ska han vara bra. Funderar nästan på att ta en från Imazo nu…
Ingen verkar ha hanar som inte är aggressiva med andra hanar eller så är de på tok för unga. Vill ju helst ha stamtavledjur som avlats vettigt, men finns inte det, så beställer jag hellre hem en till min stad, än att åka långt för en med samma tveksamma bakgrund…
MVH Elin

Förstår dig fullt ut. Står lite i samma läge. Aveln ligger ju egentligen på hyllan, men vill spara linjen jag har då jag gillar föräldradjuren (& ungtöserna) så mycket. Och då behöver de få sin kull snart… Annars var ju min plan egentligen att skaffa hane från degutopia, men det lär inte bli av detta året heller…
Midgårds och jag har ju pratat lite om att eventuellt ta in från Tyskland senare i år. Midgårds var ju sugen på att bila ner någon gång också. men det är ju tyvärr framtida planer och inget som troligen händer i år.
MvH Tsunamis

Tror jag beställer hem en imazohane, 245 kr för en sån… Fanns "blå och vanliga grå/brun".
Kan ju ta ny kull sen, bara de inte blir för gamla.
MVH Elin
Jag har en kull just nu.. dock får man ju vänta ett tag innan de blir levaransklara. De har mest hanar i kullen både agouti och vilblåa och mamman är bärare av vitt men ingen unge fick fläckar vad jag har sett än.
Jo som #4 nämner så planerar jag en tripp ner till tyskland. Jag ska bara spara lite pengar och höra med uppfödare så bär det av mot sensommaren/hösten.

Jag köper gärna in en tecknad hane i framtiden. Då jag är rädd att tjejerna blir för gamla, får jag helt enkelt köpa in en hane på 6 mån eller mer, och sätta ihop dem nu, innan det är försent.
MVH Elin