Degus iFokus

Degus

Etikettsjukdomar-skador
Läst 1598 ggr
deedee
0

Hjärtklappning

Hade precis höat degusarna och var på väg ut ur badrummet då jag ser en av katterna (den som allitd varit mest intresserad av degusburen) springa omkring på golvet. Ett kort ögonblick dyker en degus fram från under soffan och springer sen tillbaka. Jag kastar mig då över katten (som drar hem alla möjliga stackars djur) men han slinker undan. Till slut får jag tag på degun, som visar sig vara Mir. 

Nu sitter jag här med världens adrenalinpåslag. Förstår inte hur hon kan ha tagit sig ut ur buren. Ska göra en felsökning när hjärtat lugnat ned sig lite. Hon sitter här bredvid och äter pellets. Står i valet och kvalet om jag borde ta in henne akut för undersökning? Om en endaste liten tand slunkit igenom hennes hud är det ju väldigt illa..? Inga smådjur ska ju klara den bakteriefloran… Har känt och tittat på henne men hittar inget blod och hon verkade ganska opåverkad.

smurfan-13
0

Fy, jag känner igen känslan så väl!

Hade en gerbil som smet ur buren en gång och blev fångad av ena katten. Sprang runt i hela lägenheten och jagade katten som hade gerbilen i munnen! Katten morrade o försökte gömma sig m sitt byte och jag var helt hysterisk o jagade honom m sopborsten för att få honom o släppa gerbilen. Efter ett tag kändes det som att det är kört o då är det nog bättre att skicka hunden på katt o råtta så att det går snabbt för gerbilen (som fortfarande sprattlade), så då ropade jag på hunden och så jagade jag & hunden katten m gerbilen i munnen ett tag. Tills katten plötsligt släppte gerbilen under sängen och jag snabbt som fan fick tag i katten och ut m hunden ur rummet. Sen fick gerbilen vara ifred en liten stund innan jag gick in och kollade hur det gått. Gerbilen klarade sig fin fint och levde tills den var nästan 4 år gammal ;) Men fy vad stressad jag var innan allt hade visat sig gå vägen!

Efter det var katten alltid instängd i ett annat rum när jag höll på m gnagarna.

deedee
0

Ja, nu håller jag dörren till sovrummet stängd tills jag är säker på att jag hittat rätt glipa. Mir verkar för övrigt må bra! *phew*

MoaL
0

Usch så otäckt, jag förstår precis känslan! Så länge det inte är någon synlig skada ser jag dock ingen anledning att fara in till veterinären. :)
Jätteskönt att det slutade lyckligt. :) För dig också smurfan-13!

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

deedee
0

Ja, tack och lov mår Mir bra! Inga tecken på infektion eller skador :)

smurfan-13
0

Härligt! Det är fantastiskt vad mkt de tål ibland!

Pigges mam
0

Fy, vilka hemska upplevelser! Tur att det gick bra i båda fallen!

En av mina degusar lärde sej att öppna luckan själv så du kanske ska se över om det kan vara det som hänt. De bor i en stor fågelbur så nu har jag bockat till luckan ordentligt. Nu är den trög även för oss men bättre det.