Deguskille söker nytt hem!
Hej på er!
Jag har tre deguskillar. Två av dem tål inte varandra, medans den tredje funkar ganska bra med båda. Pip bor ensam i en bur och jag brukar släppa ut honom tillsammans med hans bror Joppe så han får lite sällskap. Detta brukar fungerar bra, nån enstaka gång har de börjat bråka så jag har fått dela på dem. Joppe bor tillsammans med Putte och de funkar jättebra ihop.
Jag tycker så synd om Pip som bor ensam och ser riktigt uttråkad ut. Jag undrar om det finns nån som inte bor alltför långt bort (från Jönköping) som är redo att göra ett försök att introducera honom med nån annan degu. Tror det enklaste är att sätta ihop honom med en unge. Han är mysig och go mot oss människor. Har aldrig bitit någon, kommer så fort man öppnar luckan och älskar att bli kliad under hakan. Funkar det inte så tar jag tillbaka honom.
Jag önskar honom ett bättre liv än att sitta ensam o glo. Han har en Ikea-mus som han brukar ligga på och ser ju för ledsen ut. Har försökt sätta ihop flocken igen men ger nu upp.
Så min frågan är, om det finns nån som vill ta sej an Pip? Det kanske finns nån annan ensam liten degu därute som längtar efter sällskap?
💔

Hur gammal är han? Tror du att han kommer fungera m en yngre hane? Vet du något om hans bakgrund? Hälsa osv?
Jag letar efter en hane att LÅNA för att ta en/två kull ungar efter. Han skulle isf få bo m en (eller två) hona och sen när kullen är född kunde han få m sig en son (eller flera) att bo tillsammans med.
Jag kan dock inte erbjuda honom något permanent hem här som det ser ut nu, utan letar bara efter en hane för att ta en kull på. Bor i Linköping.
Han är född 30 januari förra året. Är köpt hos en privat uppfödare på Tjörn. Han har god hälsa förutom lite skorviga öron som jag smörjer in ibland o då är de bättre men sen återkommer det. Tyvärr saknar han halva svansen. Jag tycker att han och hans bror är ganska stora i storlek om jag jämför med Putte som inte alls är släkt med dem. Men jag har inte mycket att jämföra med, har en kompis som har flickor men de är mindre. Vet inte riktigt vad som är "normalt". Pigg är han i alla fall och väldigt glad när han får komma ut.
Vi har släkt i Norrköping och åker ev. uppåt inom en snar framtid…
Är dock lite rädd att han inte vill flytta hem till oss igen när han har tittat in i himmelriket, med brudar.😉 Tyvärr så känns det som att det blir svårt att ta hand om en till, tycker det räcker med burar att göra rent. Har kanin också. Den bur han har nu känns för liten att ha två i. Har funderat på att skaffa en större men vet inte riktigt var den ska få plats.
Får fundera lite.. Är lite sugen på att skaffa hund o då kanske det räcker med degusar.
Om du fortfarande är intresserad så kan vi höras av per telefon.

Fundera du lite. Tyvärr kan jag inte erbjuda honom ett permanent hem då degusaveln egentligen ligger på hyllan just nu (men jag vill inte att linjen skall dö ut så då måste jag ta en kull snart!).
Här bor 5 degus, 3 hundar (varav en valp), en katt och en unge på 19 månader. Det var först när den där ungen dök upp som degusaveln fick stå tillbaka, men alla har vi ju olika nivåer hur mkt man orkar med. :)
Ta en titt på http://estrellados.webs.com/ så ser du mina degus. Det är Cocos och ev Draken som är aktuell att ta kull på.
Jättefina degusar, du har!
Man blir ju lite sugen på en bäbis…
Här har du min mailadress: malu1@live.se, så kan vi höras av lite. Har endel funderingar.
Ha det gott!

Om det gick att få honom ända upp till Gävle/Söderhamn, eller kanske i alla fall Sthlm/Uppsala (så löser jag nog lift sista biten) hade han kunnat få ett hem hos mig.
Jag behöver para honor för att de inte ska bli för gamla jag med. Hos mig skulle ha kunna få bo med en son sen, och får jag tag på en vittecknad hane efter det, så fick jag väl ha 2 burar med hanar då… Djurrummet är ju stort.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

#5 Han kan åka upp m oss i sommar (eller höst) ;) Behöver ändå få tummen ur och besöka draghundcenter när vi är i de trakterna!
Och innan dess så får han ju gärna bo ett litet tag m mina honor ;)
Va kul att det finns lite intresse.
Då kanske det ordnar sej för honom i alla fall.
Det jag funderar på är om det är så bra att avla på honom med tanke på att de rök ihop så rejält. Det var sent en kväll när jag hade gått o lagt mej och inte kunde somna för det dunsade så i degusburen. Jag trodde de busade och funderade inte så mycket på det men när det aldrig slutade så var jag ju tvungen att gå och titta. Då såg jag att det var blod i buren och började leta. Den första jag fick syn på var stackars Joppe som var skräckslagen och gömde sej i hängmattan o ville inte vara med. Sen hittade jag en sargad Putte som hade fått rejäla hack lite överallt på kroppen och en klyven underläpp. Sist hittade jag Pip med endast ett litet hack på ryggen som han ynkade över när jag tittade. Snabbt mitt i natten fick vi inreda en extra bur o där satte vi Pip eftersom det var han som var mest ettrig. Pip är både större och tyngre än Putte som är ganska näpen, så han hade ju övertaget. Pip var då ca 6 månader och förmodligen väldigt hormonstinn. Kissade överallt, men har lugnat ner sej med det. Putte bodde från början med sin bror som hastigt dog i en olycka. Väldigt traumatiskt för både honom o mej, och övriga familjen. Puttes bror var den som hade dominerat. Där inleddes jakten på en ny kompis, och jag hittade då Pip o Joppe som var precis nyfödda. Fick vänta tills de vuxit till sej och när de väl kom hem var Putte överlycklig över att äntligen få sällskap. Ända tills de rök ihop…
Har försökt att sätta ihop dem flera gånger men det slutar alltid på samma sätt. Nu står burarna så de kan se varandra men det är avstånd emellan. De tål helt enkelt inte varandra. Etersom jag inte känner några fler deguskillar har jag inte kunnat se hur han funkar med andra individer. Joppe funkar det med men han är inte dominant. Inte Putte heller från början.
Jag vill bara vara ärlig så ni vet om bakgrunden. Ni kan det här med avel mycket mer än jag. Putte är den som jag själv hade valt att avla på. Tror inte han skulle ge sej på nån annan om han inte får stryk. Dessutom har han så näpet ansikte och är väldigt mysig. Men han är min äldsta och jag är väldigt fäst vid honom. Han fyller 2 år om nån månad. Kanske kan jag tänka mej att låna ut honom. (Har lite svårt att släppa honom, han är ju min lilla skyddsling.)
Hur lång tid skulle det då röra sej om Smurfan?
Ja, ja, nu har jag tjatat tillräckligt. Nu är säkert ingen av er intresserade längre. Men nu vet ni hur det ligger till i alla fall. Han förtjänar ett roligare liv än det han har nu.

Det är jättebra att du är ärlig och öppen.
Skall se om jag kan hänga m nu. Pip är den som letar efter nytt hem. Han fungerar m Joppe (som är hans jämngamla bror), men inte m den äldre Putte. Du upplever att det är Pip som muckar? Men tror att han kan fungera bra m en yngre hane?
Vil du ha kvar Putte så skulle jag nog inte rekommender att låna ut honom för avel och sen räkna m att det fungerar att sätta ihop honom m Joppe igen. Det kan gå bra, men är långt ifrån säkert. Hur länge jag vill/behöver låna hane vet jag inte. Vissa degus tar år på sig innan de parar sig, medan andra bara behöver några dagar. Det tar dock ca 2 mån innan man ser att en hona är dräktig. Skulle jag låna en hane är nog tanken att ha dem ihop så länge det fungerar för han-ägaren och här hemma (m tid osv). Blir det ingen kull under den tiden, så får det kanske vara…
Elin hur känner du gällande Pip? Fortfarande intresserad?

Han är kanske inte bäst, men inte ett helt osäkert kort, som en imazodegu skulle vara.
MVH Elin
Jodå Smurfan, du har uppfattat det helt riktigt. Jag trodde det var som med hundar, att de hoppar på varandra direkt. 😉 Men det är klart lite påläst är jag så jag borde veta bättre.
Putte vill jag gärna ha kvar. Han är lite speciell för mej. Egentligen vill jag ju ha alla tre, eftersom var och en har sin personlighet och jag är fäst vid alla. Tycker synd om Pip som inte verkar trivas ensam och det är för hans skull jag vill hitta nån han ska trivas med. Han finns här i alla fall om nån är intresserad. Meningen är att han ska få det bättre.
Om ni fortfarande är intresserade så kan jag forska lite om deras övriga syskon och släktingar, och se om de har betett sej på liknande sätt.
Vad är en imazodegu?

Imazo är en grossist som säljer massor av djur, föder upp en del, köper in massor. Gillar inte att ta djur från dem, men ibland är det riktigt bra.
MVH Elin

#10 du får jättegärna forska lite mer!
att det kan skära sig mellan individer är ju helt naturligt, men handlar det om en överdrivet aggresiv degu vill man ju inte avla vidare på det. Jag är fortfarande intresserad, men just för att jag inte kan erbjuda ett permanent hem till honom så vill jag att det finns en lösning efter han varit hos mig isf. Antingen att han kan flytta tillbaks m en son som sällskap (eller ett helt nytt hem) eller att Elin är intresserad av att ta honom till sina töser.
Imazo är en grossist som säljer djur = man vet väldigt lite om mentalitet & sjukdomshistoria på de djuren.
Då återkommer jag när jag kollat lite med uppfödaren.
Hej igen!
Nu har jag pratat med uppfödaren och det verkar inte som att det är problem med någon av de andra, varken bland de andra ungarna (vad hon har hört) eller föräldrarna. Hon har 5 vuxna degusar just nu.
Det som jag misstänker kan ha utlöst bråket här hemma tror jag var att en kompis lånade våran transportbur till sina tre degustjejer. Den har sedan stått kvar här på golvet bredvid dem, och de har även varit i och nosat. Kanske luktade det gott från den som kan ha väckt instinkterna till liv.. Det var efter det de rök ihop. Putte fick ganska mycket stryk. Han kan inte förlåta. Pip vill dominera honom och det kan han inte finna sej i. Joppe, Pips bror, är nästan lite mesig och låter sej hönsas, vill inte för nåt i världen hamna i bråk. Dessa mes-gener kan ju oxå gå vidare och måste ju finnas även i Pip.
Så vad tycker ni?

Jag är intresserad av att låna honom! Sen om Elin vill ha honom kan han resa upp m oss när vi skall hälsa på svärföräldrarna. Äinte Elin intresserad behöver det finnas en annan lösning för honom innan jag känner att det känns ok att ta honom hit tillfälligt.
I så fall tar jag hem honom igen. Ev. då med en son, om det finns nån.
Vi ska åka upp till Norrköping på söndag, men det kanske är för tidigt?
Vet inte när vi åker uppåt nästa gång men du får gärna hämta honom här om du vill. Men du måste lova att ta hand om honom ordentligt! 😉Lite delade känslor över att släppa honom.

Han får gärna flytta hem till mig i juli.
Han får stanna kvar med en son, eller i värsta fasll ensam om det inte funkar. Finns intresse av köpare att ta honom med en son, får han flytta vidare som sällskapsdegu.
MVH Elin

Har pmat dig Pigges man :)

Åh imorgon kommer han. Är alldeles pirrig 😃 Skall bli himla kul att lära känna en ny individ och han verkar himla mysig. Nu hoppas jag bara att han visar sig vara en gentleman emot mina små flickor, så att de faller som små furor för honom. ;)