Degus iFokus

Degus

Etikettboende-och-inredning
Läst 3370 ggr
smurfan-13
0

Hur stor degus-grupp?

Ni som har många/flera degus. Hur stor är den största, välfungerande gruppen ni har/har haft?

Största grupp vuxna djur som jag har haft är 3 honor och en hane. Med ungar blir ju gruppen dock mycket större, men det är ju tillfälligt och ungar ställer ju sällan till problem i gruppen ju.

MoaL
0

Jag har som sagt tre honor, och de fungerar väldigt bra ihop. Det är aldrig något tjafs så länge jag sköter utfodringen på rätt sätt. :)

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

UlrikaD
0

Nu är den största gruppen 4 honor. Det var 5 honor från början och de funkade jättebra tillsammans.

Tyvärr var den honan dräktig när hon kom och klarade inte förlossningen.

Athelas
0

Den största fungerande gruppen som jag har haft var 7 hanar.

Med Vänliga Hälsningar Åsa och Djuren, http://athelas.cybersite.se/

ekorren
1

Åh vad intressant, visste inte att det gick så bra med många ihop…skulle vara härligt med en hel grupp degukurrar…mysigt Glad

Flubben
0

Äntligen har jag fått ihop min två hanar så än så länge är det två men runt påsk kommer det tre små nya bebisar :D Så då får vi se hur det går ;)

ekorren
0

Mysigt! Skrattande Lycka till

Vosjes
0

Den största grupp jag haft var två honor som bott med varandra från födseln och det fungerade inte för oss. Det gick inte ens att introducera en unge åt henne när syrran dog.

Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur

mandyosv
1

På djuraffären där jag praktiserar har vi ca 20 degusar i samma stora bur, det funkar utmärkt!!! Alla sitter och gnager.

Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur

UlrikaD
0

#8 Den buren måste vara ett helt rum då för att vara laglig?

mandyosv
0

Nej det är den inte, den är rätt stor iallafall och degusarna verkar trivas, sen så är det ju inte ett permanent hem.

Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:

UlrikaD
0

#10 Laglig måste ju buren vara även om det inte är ett permanent hem.

mandyosv
0

Hur många får vara i en som är typ 110 cm x 70 ?

UlrikaD
4

Om du scrollar ner i denna länken så ser du burmått för alla djur:)

http://www.sjv.se/download/18.26424bf71212ecc74b08000892/DFS_2005-08.pdf

Men om du menar att buren är 110cm lång och 70cm djup då är ytan 0.77kvm. Vet inte vad höjden på buren är då.

Två degusar ska ha minst 0.3kvm i yta, sen ska varje extra degus ha 0.15 utöver det.

Så då skulle du kunna ha max 5 degusar på den ytan.

SandraNoSekai
0

Jag har ett gäng på tre killar som trivs och fungerar jätte bra ihop :)

DESU!~Cool

smurfan-13
0

Här är gruppen lite större nu. 5 honor och en kastrerad hane lever i fin harmoni :)

hhejlollo
0

Här har vi en stor tjejfamilj på 5 medlemmar! Dom trivs super med varann!

Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering

www.kristallens.wix.com/kristallens

Sajtvärd på degus.ifokus

hhejlollo
0

Nu är flickfamiljen stor, hela 7 tjejer lever tillsammans och trivs, sover tillsammans allihop i en hög!

Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering

www.kristallens.wix.com/kristallens

Sajtvärd på degus.ifokus

smurfan-13
0

Väcker liv i denna tråden.

Här hemma är det numera 4 honor och en kastrerad hane. Gruppen har sett likadan ut nu i två år (bortsett från ytterligare en hona som gick bort för ett tag sen då). Nu är dock planen att röra runt lite då två av honorna skall dejta en hane nu en period. Hoppas dock att det skall gå bra att slå samman hela gruppen igen sen (äldste honan verkar dock väldigt gammal nu, så vi får se hur länge till hon hänger m).