Degus iFokus

Degus

Etikettbeteende-hantering
Läst 745 ggr
Degu97
0

Klappa degu

Hej! Jag har två degusar på ca 1 år som jag älskar super mycket. Det enda problemet är att jag inte riktigt kan klappa dem. De kommer gärna ut på händerna och sitter på axlarna och kommer när jag ropar så de är ju inte rädda för mig. Men så fort jag försöker klappa dem försiktigt på magen eller under hakan så drar de sig undan. När de sitter och äter kan jag klappa dem på huvudet men inte mer. Är det så att man kan "träna" dem till att gilla bli klappade eller får jag helt enkelt acceptera att de inte vill? Har sett många videor och bilder på folk som klappar deras degusar och det ser så mysigt ut!

ähnchen
3

Mina är inte jätteförtjusta i att bli klappade heller men det har blivit mycket bättre med tiden. Och ju oftare jag försöker desto lugnare blir de. Ny lyfter de tom en tass då och då när jag kliar de under hakan och har de mat kan jag klappa hela degun lite försiktigt.

Man kan faktiskt träna på det men det tar sin lilla tid. Gör så här:

Sträck lugnt fram handen och rör vid degun jätte kort bara. Ta bort handen innan degun hinner springa iväg. Den lär sig, efter ett mer eller mindre långt tag, att "det går över bara jag sitter stilla". Med tiden kan du klappa den något längre. Och när de väl sitter stilla och slappnar av märker de (oftast) att det kan vara skönt att bli klappat. Sedan avgör dagsformen hur mycket de gillar det just för stunden.

Att klappa dem när de sitter och äter är bra. Då har de största delen av uppmärksamheten på någon annat. Kör efter samma pricip där. Rör vid de jättekort bara, "klapp" över huvudet och bort med fingret, "klapp" på sidan och bort med fingret osv.

Samma princip funkar när man vill få de tama överhuvudtaget. De lär sig fort att handen som åker fram och tillbaka inte gör så mycket mer och då kan den vara värd att utforska. 🙂

Lycka till!

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Degu97
0

Tack så jättemycket för svaret! Ska försöka göra som du skrev så får vi se hur det går :)