Calluna skrämdes!
På onsdag kväll gjorde jag i ordning en fågelbur och en mindre transport åt Calluna och Citrus. De skulle följa med möss, gerbiler, pygmemöss, skäggagam, vipergecko, leopradgecko, kanin, snäckor och kackerlackor till jobbet för att visa upp sig som exempel på vanligare och ovanligare husdjur.
Torsdag morgon går jag in i djurrummet, öppnar ytterdörren (liten hall mellan bara) för att vädra lite, medan jag börjar packa ödlor, tömma deras vattenskålar direkt ut, sen vänder jag mig mot degusarna stora akvarium. Det står lite öppet. Jag hade alltså inte stängt det helt kvällen före. Citrus är kvar, men inte Calluna. Stänger ytterdörren, och börjar leta. I vanliga fall (nåja, inte helt vanligt med dem på rymmen, men NÄR de rymmer) så kommer de alltid fram på max 10 min, och är infångade på ytterligare 5. Nu syntes inte en skymt av henne. Jag och maken hjälptes åt att leta. Inte hjälper det direkt, att dörren till skrubben var öppen, och att jag där inne har 4 stora kassar med kartonger och toarullar, samt 2 travar tomma burar och små terrarier, eller att jag har 3-5 kassar med toarullar och äggkartonger på golvet i djurrummet, samt en massa annan bråte.
Efter 30 min gav vi upp, vi var tvungen att packa ut alla djur i bilen och åka. Citrus gillade inte att visa upp sig utan syrran, utan satt mest i huset och tryckte. Det gick bra för övrigt i alla fall. Fast jag hade lite ont i magen. Tänk om Calluna hunnit smita ut?
Väl hemma på eftermiddagen satte jag fart. Satte först en limpdeg och dammsög och moppade resten av huset, sen städades djurrummet, ut med alla tomma burar od på loftet, kasta 2 kassar skräp och ställa kassar med berikning på bättre ställen. Under städningen dök Calluna upp, och gick glatt hem till buren igen. När golvet i djurrummet oxå vare dammsuget och moppat, gick jag ut efter några hallonkvistar till tjejerna, som uppskattades!
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter